uitsnede Grasduinen cover

Verkiezing favoriete Nederlandse zoogdier

Zoogdiervereniging
5-FEB-2009 - Grasduinen en de Zoogdiervereniging gaan op zoek naar het favoriete zoogdier van de Nederlanders. 24 in het wild levende zoogdieren zijn genomineerd. Iedereen kan stemmen op internet.

Bericht uitgegeven door de Zoogdiervereniging op donderdag 5 februari 2009.

Het natuurtijdschrift Grasduinen en de Zoogdiervereniging gaan op zoek naar het favoriete zoogdier van de Nederlanders. 24 in het wild levende zoogdieren zijn genomineerd en staan met foto in het nieuwste nummer van Grasduinen dat 6 februari verschijnt. Iedereen kan stemmen op internet.

Van alle dieren zijn zoogdieren het meest aaibaar. Waarom mensen het ene dier leuker vinden dan het andere, leest u in het nieuwste nummer van Grasduinen. Maar wat is nu het leukste, aantrekkelijkste, meest bijzondere of meest aaibare zoogdier van allemaal? Om daar achter te komen organiseren Grasduinen en de Zoogdiervereniging de verkiezing van het favoriete zoogdier van de Nederlanders.

Bij de 24 genomineerden zitten kanshebbers als eekhoorn, konijn, haas, egel, ree, edelhert, das, vos, tuimelaar en zeehond. Maar de lijst bevat ook outsiders als de lieftallige hazelmuis, de onbekende boommarter, het noeste everzwijn, de verrassende vos en de enige vliegende zoogdieren, de vleermuizen. Zelfs bunzing, mol, muis en rat ontbreken niet.

Om op de lijst te komen moet een dier niet alleen aaibaar zijn, maar ook in Nederland in het wild voorkomen. Huis- en boerderijdieren of soorten die niet (meer) in Nederland voorkomen zijn dus uitgesloten. Voor de wolf is het dus nog te vroeg, hamster, otter en bever doen wel mee.

Iedereen kan stemmen tot en met 6 april op www.grasduinen.nl. De winnaar wordt op 26 april bekend gemaakt.

Tekst: Eric van Kaathoven, www.zoogdiervereniging.nl