Haas (Lepus europaeus)

Paashazen gezocht (m/v)

Zoogdiervereniging
11-APR-2009 - Ziet u een haas met Pasen (een paashaas dus), geef het dan door aan de mensen van www.zoogdieratlas.nl. Zij willen graag weten waar hazen en andere zoogdieren zitten. Zoogdieratlas.nl is een initiatief van de Zoogdiervereniging en een aantal provinciale partners.

Bericht uitgegeven door de Zoogdiervereniging op zaterdag 11 april 2009

Traditioneel worden naast eieren ook hazen met Pasen geassocieerd. Dat is niet voor niets want de lente is ook de tijd om hazen te zien. En omdat ook de mensen erop uit trekken in het paasweekend, biedt dit een uitgelezen kans om waarnemingen van hazen te verzamelen en zo het plaatje compleet te maken voor Zoogdieratlas.nl. Haas gezien? Geef dat dan door via www.zoogdieratlas.nl.

Hazen houden zich normaal schuil in een 'hazenleger', een zelf gegraven ondiep kuiltje in de grond. Ze zijn in de vooravond en 's nachts actief, maar in het voorjaar en de zomer ook overdag. Met wat geluk ziet u ook rond Pasen hazen ‘rammelen’ in het open veld. Groepjes hazen, soms wel vijf bij elkaar, die tegen elkaar opspringen en boksende bewegingen maken tijdens de paartijd. Mannetjes vechten met elkaar om de gunst van een vrouwtje. En de vrouwtjes willen niet altijd en verweren zich dan ook met boksende bewegingen.

Hoewel de haas (Lepus europaeus) tot voor kort een algemene soort was, lijkt het nu slechter te gaan met dit zoogdier. De oorzaak ligt in verdergaande schaalvergroting van het landschap.

In het kader van het project Zoogdieratlas.nl worden in diverse provincies alle in het wild levende zoogdieren in kaart gebracht. Zo wordt na verloop van tijd duidelijk waar de verschillende zoogdieren (van egel tot eekhoorn, van bever tot boommarter en van das tot otter) voorkomen en of bepaalde soorten hun gebied hebben kunnen uitbreiden of juist zien krimpen. Dat is niet alleen interessant om te weten maar ook nuttig voor de bescherming van deze dieren. Hoe meer mensen hun waarnemingen van zoogdieren doorgeven hoe vollediger het beeld wordt.

Tekst: www.zoogdiervereniging.nl