Natuurberichten

Pagina 1 van 957 - 9566 Resultaten

De biodiversiteit loopt fors terug, ook in Overijssel. Verzuring, verdroging, bemesting en versnipperde leefgebieden maken dat planten en dieren het moeilijk hebben en lokaal verdwijnen. De provincie Overijssel wil die..

Lees verder 21 november 2019   4 uur oud

De winter is nu echt begonnen en de eerste nachtvorst hebben we al gehad. Niet een tijd dat je aan vlinders denkt, maar de kleine wintervlinder komt juist pas goed los als die eerste vorst geweest is. Deze vlinders zijn nu en de..

Lees verder 21 november 2019   6 uur oud

Nadat in 1988 de otter in Nederland was uitgestorven, is in 2002 gestart met een herintroductieprogramma voor de otter. De gegevens over de winter 2018/2019 laten zien dat de populatie in verspreiding en aantal blijft toenemen,..

Lees verder 21 november 2019   9 uur oud

De gladde slang is van oktober tot maart in winterslaap, onzichtbaar onder de grond. Dat betekent echter niet dat beheermaatregelen haar niet kunnen raken. Juist overwinteringsplekken zijn een kwetsbaar onderdeel van het..

Lees verder 20 november 2019   1 dag oud

Waarschijnlijk ben je ze weleens tegengekomen bij een bloemist, woonwinkel of bij iemand thuis: de prachtige, gedroogde takken van de reuzenberenklauw. Ze kunnen wel drie meter hoog worden en zijn zeer decoratief. Weinig mensen..

Lees verder 19 november 2019   2 dgn oud

Een koraal dat in riffen rond Curaçao is ontdekt, blijkt geen invasieve soort te zijn, maar een inheemse soort die uit dieper water omhoog is getrokken. Dat is de conclusie van wetenschappers van Naturalis Biodiversity Center en..

Lees verder 19 november 2019   2 dgn oud

De sleedoornpage is een bedreigde Rode-Lijstsoort en daarom beschermd door de Wet Natuurbescherming. Toch horen we regelmatig dat gemeenten en andere beheerders sleedoorn op de vliegplaatsen van deze vlinder helemaal verwijderen...

Lees verder 18 november 2019   3 dgn oud

Hoogveengebieden zijn zeldzaam in Nederland. De Peelvenen in Brabant zijn dan ook unieke gebieden. Dit kwetsbare landschap lijdt echter onder verdroging en hoge stikstofdeposities. Staatsbosbeheer, de provincies Noord-Brabant en..

Lees verder 18 november 2019   3 dgn oud

Bestrijding van buxusmotrupsen leidt waarschijnlijk niet tot meer koolmezensterfte in de stad. Dat laat een studie van CLM Onderzoek en Advies met het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW) zien. Wel zijn er 26..

Lees verder 17 november 2019   4 dgn oud

Onderzoekers van Grauwe Kiekendief - Kenniscentrum Akkervogels (GKA) onderzochten het aanvaringsrisico met behulp van GPS-loggers. Het blijkt dat kiekendieven meestal onder de rotorhoogte vliegen, en de turbines vermijden als ze..

Lees verder 17 november 2019   4 dgn oud