Tuinvlindertelling - primair

Landelijke tuinvlindertelling: 6 tot en met 28 juli 2019

De Vlinderstichting
1-JUL-2019 - Welke vlinders vliegen er bij u in de tuin? Hoe gaat het met de tuinvlinders? In welke tuinen vinden we de meeste vlinders? Door mee te werken aan de Landelijke Tuinvlindertelling kunt u helpen deze vragen te beantwoorden. De tuinvlindertelling vindt dit jaar plaats van 6 tot en met 28 juli.

De distelvlinder heeft eindelijk weer een goed jaar. Hoeveel worden er geteld in de tuinen?Veel mensen vinden vlinders mooi en aantrekkelijk; wat is er mooier dan in je eigen tuin te genieten van vlinders? Door mee te werken aan de tuinvlindertelling help je ook nog eens mee om meer over deze insecten te weten te komen. Je kan meten hoe het met de natuur in je omgeving gaat. En die cijfers zijn belangrijk, want dagvlinders reageren snel op het milieu en de klimaatverandering. De Vlinderstichting verzamelt al jarenlang gegevens over vlinders, zodat ze beter beschermd kunnen worden. Iedereen die van vlinders houdt kan tijdens de tuinvlindertelling bijdragen aan die kennis.
Iedereen kan zijn of haar vlinderwaarnemingen in de tuin direct doorgeven via de app 'Vlindermee' of de website. Hulp nodig bij het herkennen van vlinders? Download dan de handige vlinderherkenningskaart. Of gebruik de app Vlindermee om vlinders te herkennen.

Een aantal tuinvlinders die u tijdens de tuinvlindertelling tegen kunt komen

Heeft u bloeiende planten in de tuin, dan zult u vast en zeker vlinders hebbenHet gaat niet goed met onze vlinders. We zien veel minder vlinders dan 25 jaar geleden. En niet alleen vlinders hebben het moeilijk, ook veel andere insecten gaan sterk in aantal achteruit. Dat komt vooral doordat hun leefgebied verdwijnt. Vlinders leven van bloeiende bloemen en planten, en ook rupsen hebben wilde planten nodig. Maar bloemenweides zijn verdwenen: bebouwd, betegeld of platgemaaid. Voedselplanten voor rupsen worden steeds schaarser. En ook het gebruik van gif is desastreus voor deze vrolijke vliegers. Tuinbezitters kunnen daar iets aan doen! Is jouw tuin al vlinderklaar? Tuinen zijn belangrijk leefgebied voor vlinders. Wat kun je doen om vlinders naar je tuin te lokken?

✔ Plant nectarrijke bloemen voor vlinders
✔ Zorg voor voedselplanten voor rupsen
✔ Gebruik geen gif

Kijk voor alle informatie en meer tuintips op www.vlindermee.nl.

Vanaf zaterdag 6 juli tot en met zondag 28 juli roepen we zoveel mogelijk mensen op om mee te tellen in de tuin. De zomer van 2018 was extreem warm en het is droog. We zijn erg benieuwd of we de gevolgen daarvan terugzien in de tuinvlindertelling van dit jaar.

Tekst: Ineke Radstaat, De Vlinderstichting