vlindertuin - primair

Tuinvlindertelling 2019: waar is de kleine vos?

De Vlinderstichting
18-JUL-2019 - De tuinvlindertelling is nu twee weken aan de gang. Er zijn al meer dan 3.000 tellingen ingevoerd via Vlindermee. Tot nu toe zijn er duidelijk minder vlinders per telling gezien dan in voorgaande jaren. Een aantal soorten, waaronder de kleine vos, doet het erg slecht. Er zijn ook soorten die de komende twee weken waarschijnlijk nog zullen toenemen. Hieronder wat opvallende tussenresultaten.

De kleine vos is nog maar weinig gemeld in de tuintelling van dit jaarHet meest opvallend in de tuinvlindertelling tot nu toe is het nagenoeg ontbreken van de kleine vos. Deze typische tuinvlinder, te herkennen aan zijn oranje vleugels met blauwe vlekjes langs de rand, eindigt eigenlijk altijd in de top 5. Maar dit jaar zijn er nog maar 130 exemplaren waargenomen: de vlinder staat daarmee op een schamele 20e plaats in de telling. “We maken ons al langer zorgen over de kleine vos, maar dit jaar is zijn afwezigheid wel erg extreem”, zegt Ineke Radstaat, projectleider bij De Vlinderstichting. “De kleine vos staat erom bekend dat hij goede en slechte jaren heeft, maar de afgelopen jaren komt hij maar niet uit het dal. De droogte van 2018 heeft ongetwijfeld bijgedragen aan een nog verdere afname.” De droge zomer van 2018 is nog duidelijk terug te zien in de telling van 2019. “Niet zozeer de vlinders, maar vooral de rupsen hebben daar last van gehad”, aldus Radstaat. “Veel planten zijn vorige zomer verdroogd, waardoor veel rupsen dood zijn gegaan. En dat zien we nu dus terug in de aantallen: dagpauwogen, atalanta’s, citroenvlinders: het zijn er allemaal minder dan we gewend zijn.

De top vier in de tussenstand van de tuinvlindertelling

De dagpauwoog zal waarschijnlijk de komende week meer gezien gaan wordenVeel waarnemers melden dat hun tuin vol staat met bloeiende bloemen, maar dat de vlinders zich slechts mondjesmaat laten zien.” Op dit moment staan klein en groot koolwitje en atalanta in de top drie van de tuinvlindertelling, maar dat is zeker nog niet definitief! De telling loopt nog tot en met 28 juli. De Vlinderstichting verwacht dat de dagpauwoog, de gehakkelde aurelia en het boomblauwtje de komende dagen verder zullen toenemen. Welke soort uiteindelijk de winnaar wordt, valt dus nog te bezien.

Iedereen kan meedoen met de tuinvlindertelling door 15 minuten alle vlinders in de tuin te tellen en door te geven. U kunt meer tellingen in dezelfde tuin doen, maar iedere telling begint weer bij nul. Geef ook uw tuinvlindertellingen door via Vlindermee.nl of download de gratis app Vlindermee via deze website.

Tekst: Ineke Radstaat & Kars Veling, De Vlinderstichting