Nature Today app

NatureToday.nl trekt duizenden natuurliefhebbers, koolmees krijgt meeste hartjes

Nature Today
7-APR-2020 - In de eerste week van NatureToday.nl namen al meer dan 20 duizend mensen een kijkje. Veel mensen zijn verrast door de grote soortenrijkdom om hen heen. Zelfs in grote steden kun je op loopafstand wel 250 soorten vogels, zoogdieren, planten en vlinders ontdekken. Ruim 350 soorten zijn door de bezoekers als favoriet aangemerkt. De koolmees voert de hartjeslijst aan.

We hebben nog nooit zoveel geweten over de natuur als nu. Aan de andere kant is de kennis over de natuur bij veel mensen verwaterd. Uit onderzoek blijkt dat er een grote behoefte is aan een eenvoudig overzicht van de natuur om je heen. Dat is er nu met NatureToday.nl.

Nature Today biedt de mogelijkheid om specifiek voor jouw locatie te zien welke dieren en planten er op dat moment om je heen te zien zijn. Deze informatie wordt bepaald aan de hand van voorspelmodules, de ecologie van de soort en registraties van de afgelopen vijf jaar. Op deze manier kunnen we tot op één kilometer nauwkeurig aangeven welke natuur er in jouw buurt voorkomt. Om bedreigde en kwetsbare soorten te beschermen, tonen we deze op grotere schaal. Deze soorten kunnen binnen vijf kilometer voorkomen.

Screenshot van NatureToday.nl zoals weergegeven op een mobiele telefoon

Gemiddeld 250 dier- en plantensoorten op loopafstand van de binnenstad

NatureToday.nl werkt als een gepersonaliseerde natuurgids waarmee je overal ziet wat er te ontdekken is. Het levert verrassende resultaten op. In de tabel hieronder zie je hoeveel soorten er in een grote stad voorkomen. Voor vandaag is dat op één plek gemiddeld al 250 soorten vogel-, zoogdier-, planten- en vlindersoorten. Bij de vlinders zitten ook soorten die je nu als rups of pop tegen kunt komen. Log met je Nature Today-account in op NatureToday.nl en kijk welke soorten bij jou in de buurt voorkomen. De soorten worden weergegeven op volgorde van trefkans. Elke dag wordt de lijst automatisch bijgewerkt.

Het aantal vogel-, zoogdier-, planten-, en vlindersoorten die je vandaag vanuit een straat in het centrum van de provinciale hoofdsteden binnen loopafstand tegen kunt komen

Plaats en straat

102

175

17

350 soorten al favoriet; egel meest favoriete zoogdier

Soorten en activiteiten die je extra wilt volgen of favoriet zijn, kan je opslaan. Door het hartje aan te vinken zijn ze eenvoudig terug te vinden in de lijst van favorieten in je profiel. Zo blijf je nog beter op de hoogte van het levensstadium en de ontwikkelingen van de soorten die je volgt. In de eerste week kregen al ruim 350 soorten een hartje: 176 plantensoorten, 105 vogelsoorten, 37 zoogdiersoorten en 14 vlindersoorten. Bij de plantensoorten staan de bosanemoon, het maarts viooltje en de paardenbloem op een gedeelde eerste plaats. Bij de vogels heeft de koolmees het hoogste aantal hartjes gekregen. Bij de zoogdieren de egel en bij de vlinders de citroenvlinder.

De top tien van meest favoriete soorten waren allemaal vogels:

1. Koolmees
  2. Merel
  3. Buizerd
  4. Huismus
  5. Roodborst
  6. Pimpelmees
  7. Grote bonte specht
  8. Winterkoning
  9. Vink
  10. Heggenmus

Screenshot met weergave van natuurjournaal en natuurberichten (links) en een overzicht van favorieten (rechts)

Natuurjournaal en natuurberichten

Sinds de start van NatureToday.nl publiceren we elke dag een natuurjournaal. Daarin vestigen we de aandacht op een aantal actuele ontwikkelingen en gebeurtenissen in de natuur. Uiteraard staan ook alle dagelijkse natuurberichten in NatureToday.nl. Deze natuurberichten worden door inmiddels bijna veertig partnerorganisaties gepubliceerd.

Natuuractiviteiten

Een apart onderdeel op NatureToday is een overzicht van natuuractiviteiten in Nederland en bij jou in de buurt. Vrijwel alle natuuractiviteiten liggen door de coronacrisis helaas stil. Zodra de maatregelen opgeheven worden, zal deze functionaliteit echt tot zijn recht komen. Tot die tijd zijn er verschillende digitale natuuractiviteiten beschikbaar. Deze vullen we in de komende weken verder aan.

Nog maar het begin

Vorig jaar hebben we gezien dat de interesse van natuurliefhebbers voor locatiegebonden natuurinformatie heel breed is. We zijn begonnen met de soortinformatie van de soortgroepen waar de grootste vraag naar is. De komende maanden hopen we dit verder uit te breiden. Je kunt ons daarbij helpen door, na een maand gratis gebruik van NatureToday.nl, een abonnement te nemen. Met een jaarabonnement van maar €2 per maand heb je toegang tot alle locatiegebonden natuurinformatie. Van deze inkomsten kunnen wij het platform dan weer doorontwikkelen en samen met onze partners nieuwe datalagen toevoegen.

De Nature Today app komt in de komende weken in de Google Play Store en Apple App Store. Nu kun je de volledige functionaliteit gewoon in de browser van je mobiele telefoon, je tablet, laptop of desktop gebruiken via NatureToday.nl.

Tekst: Arnold van Vliet, Hidde Hofhuis, Wichertje Bron en Mieke Siebers, NatureToday.nl