DNA-technieken brengen bodemleven Noordzee beter in kaart

Wageningen University
15-MEI-2020 - Door nieuwe DNA-technieken wordt het steeds eenvoudiger om de biodiversiteit van de bodem van de Noordzee te meten. Alleen verzamelen internationale onderzoekers deze gegevens op verschillende manieren, waardoor ze niet te vergelijken zijn. Wageningen University & Research leidt een project dat ervoor moet zorgen dat alle onderzoekers hun data op dezelfde manier verzamelen.

Het bodemleven in de Noordzee is heel belangrijk. "Het is de basis van de voedselketen en een belangrijk onderdeel van de totale biodiversiteit", zegt coördinator Reindert Nijland van Wageningen University & Research. "Als we alle gegevens kunnen vergelijken zien we bijvoorbeeld welk gebied de hoogste biodiversiteit heeft. Allemaal essentiële informatie om de gezondheid van de Noordzee te kunnen bepalen."

GEANS

Ook voor overheden en beleidsmakers is dit soort informatie interessant, want zo kunnen ze zien welk beleid het meest succesvol is. Daarom is er nu het EU-project GEANS: Genetic tools for Ecosystem health Assessment in the North Sea region. Bij dit project zijn negen instituten betrokken uit zeven verschillende landen rond de Noordzee.

Zeebodem met zeesterren, slangsterren en een zeeëgel

Nijland staat al een tijdje in de startblokken om aan nieuw veldonderzoek te beginnen, maar zit door de corona-maatregelen noodgedwongen thuis. De onderzoeker schetst hoe snel de technologische ontwikkelingen gaan. Nijland: "Nog niet zo heel lang geleden kostte een DNA-analyse van een monster een paar honderd euro en moest ik er een paar maanden op wachten. Nu heb ik zelf een apparaatje en een paar uur later heb ik de uitslag al. En het zal niet lang meer duren of het gaat gewoon via een app op je telefoon, dat weet ik zeker."

GEANS: DNA-barcodering van bodembewoners in de Noordzee (Bron: ILVO)