Bonte vliegenvanger

Natuurjournaal 16 mei 2020

Nature Today
16-MEI-2020 - Bremrapen en vliegenvangers.

Terwijl het bladgroen deze dagen uit de grond naar boven schiet, komen er ook planten boven die geen zonlicht nodig hebben. Vooral in de duinen staat nu de walstrobremraap in bloei. Net als de andere bremrapen in Nederland maakt deze plant geen gebruik van de zon. De walstrobremraap ‘steelt’ suiker uit de wortels van walstro. Bremrapen zijn lastig uit elkaar te houden, maar de planten waar ze naast groeien maken determinatie vaak makkelijker. In de buurt van klaver vind je de klavervreter, bij klimop vind je klimopbremraap en in de duinen tussen de gele walstro bloeit nu de walstrobremraap.

Walstrobremraap

Vanaf een uitstekende tak kun je nu de bonte vliegenvanger duikvluchten zien maken in de lucht. Insect na insect wordt met acrobatische precisie uit de lucht geplukt en op de tak opgepeuzeld. Deze vliegenvanger heeft al jongen in haar nest en moet flink wat insecten vangen. De bonte vliegenvanger heeft steeds eerder in het jaar jongen. Vroeger hadden de eerste vliegenvangers rond deze tijd net pas eieren. Nu hebben de eerste vogels al jongen in hun nest. Door het warmere klimaat zien we deze vogel steeds vroeger in het voorjaar naar Nederland komen, en met succes: het gaat de laatste twintig jaar steeds beter met de bonte vliegenvanger.

Ontdek de natuur in jouw omgeving op NatureToday.nl