Edelhert

Natuurjournaal 30 juni 2020

Nature Today
30-JUN-2020 - Edelherten vormen roedels en tweede nest boerenzwaluw komt uit.

Nu de zomer is aangebroken, vormen edelherten zomerroedels. Deze roedels bestaan uit afzonderlijke groepen herten van beide geslachten. In de hinderoedels is één dominant vrouwtje met kalf de baas, zij wordt gevolgd door de andere hindes. Als ze haar kalf verliest, neemt een ander dominant vrouwtje met kalf de leiding over. De mannelijke edelherten leven in hun roedel op andere locaties dan de hinderoedels en hebben geen vaste leider. Aan het begin van de paartijd zullen hun groepen uit elkaar vallen, omdat de mannelijke edelherten dan individueel de hindes opzoeken.

Jonge boerenzwaluwen op het nest

De boerenzwaluw, wie kent hem niet? Als een ware acrobaat scheert hij door de lucht rond boerderijen en waterrijke plekken. Zijn tweede nest is uitgekomen en hij moet veel vliegen om de jongen genoeg insecten te kunnen voeren. Met name muggen zijn geliefd bij de boerenzwaluw; een handig vogeltje om in de buurt te hebben dus! De jongen blijven twintig tot vierentwintig dagen op het nest zitten, tenzij het weer slecht is, dan blijven ze nog wat langer op het nest. Je kunt hun hoofdjes boven de nestjes van klei zien uitsteken terwijl ze bedelen om eten.

Ontdek de natuur in jouw omgeving op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play