Loxia curvirostra. Kruisbek

Natuurjournaal 7 juli 2020

Nature Today
7-JUL-2020 - Tweede nest kruisbek vliegt uit en grote weerschijnvlinder te zien.

Sommige vogels hebben een wel heel bijzondere snavel. De kruisbek is zo'n soort. Je raadt het vast al: hij heeft een snavel waarvan de boven- en onderkant elkaar kruisen. Zo'n snavel is handig bij het eten van zaden uit dennen- en sparappels. Hun tweede nest jongen is uitgevlogen, maar de jongen worden nog wel gevoerd door hun ouders. Beide ouders kunnen dit nog wel zes weken volhouden! Kruisbekken hebben vaste drinkplaatsen, met een beetje geluk kun je ze zien drinken in een plas in een naaldbos. Om de typische snavel te kunnen zien, is een verrekijker wel nodig.

Grote weerschijnvlinder

Je hoeft niet naar de tropen om mooie vlinders te spotten, want in ons land hebben we ook een aantal prachtige vlinders. De grote weerschijnvlinder is zo'n mooie soort. Het mannetje valt op door zijn donkerblauwe, glanzende vleugels, het vrouwtje is bruin en minder opvallend. Vanaf nu begint de vliegtijd van de grote weerschijnvlinder, dus als je deze vlinder eens zelf wilt zien, is dit het moment om naar buiten te gaan! De soort heeft zich sinds 2000 steeds verder verspreid in Nederland en is nu door heel Oost-Nederland te vinden.

Ontdek de natuur in jouw omgeving op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play