Vliegend Hert

Natuurjournaal 18 juli 2020

Nature Today
18-JUL-2020 - Tweede nest waterhoen komt uit en vliegend hert is actief.

Het waterhoen en de meerkoet: iedereen kent deze zwarte watervogels wel uit slootjes en meren. Het tweede nest van het waterhoen, de vogel met de rode snavel, is nu uitgekomen. De ouders zwemmen af en aan om de kuikens te voeren, soms worden ze daarbij zelfs geholpen door jongen uit een eerder nest! De kuikens kunnen direct na uitkomen zwemmen en volgen de witte staartveren van hun ouders. Je kunt de waterhoenkuikens, met hun ouders, nu door heel Nederland vinden.

Je hebt nu de grootste kans om het vliegend hert, de grootste kever van Nederland, te zien. Als je een vliegend hert spot, vergeet je dat vast niet snel. Vooral de mannetjes zijn indrukwekkend, met hun grote kaken die ze gebruiken om concurrerende mannetjes en interessante vrouwtjes mee te imponeren. Het vliegend hert werd dit jaar al vroeg gespot, maar in de zomer heb je de meeste kans er een te vinden. De kever is erg zeldzaam, er zijn maar vier kerngebieden bekend waarin ze voorkomen: Zuid-Limburg, ten oosten van Nijmegen, op de Veluwe en bij Mander in Overijssel.

Jongen van het waterhoen volgen de opvallende witte staartveren van hun ouders