Tuintelling lead

Meer tuintellingen dan ooit

Jaarrond Tuintelling
29-JAN-2021 - We bleven vaker thuis dit jaar. En dat is te merken aan de deelname aan de Jaarrond Tuintelling. In bijna 70.000 tellingen zijn ruim een miljoen waarnemingen van planten en dieren doorgegeven. Nog nooit eerder werd er zoveel geteld in de tuin. Deze tellingen leveren belangrijke informatie op over de stand van de natuur dichtbij huis. Vooral als deelnemers zoveel mogelijk blijven tellen.

Het citizen science project Jaarrond Tuintelling bestaat vijf jaar. Het project is in 2015 gestart om meer inzicht te krijgen in het leven van vogels, vlinders, zoogdieren, amfibieën, insecten en wilde planten in tuinen. Welke soorten leven er? En wat zijn hun aantallen door het jaar heen en over meerdere jaren? Afgelopen jaar verscheen in het tijdschrift De Levende Natuur een uitgebreide analyse van de resultaten (pdf: 317 KB) van vijf jaar tuintelling.

Tellen in lockdown

De coronamaatregelen in 2020 hebben veel mensen aan huis gekluisterd. Daardoor was er veel tijd om naar de natuur dichtbij huis te kijken. En dat was te merken. Het aantal deelnemers aan Jaarrond Tuintelling steeg met maar liefst 34 procent. En ook het aantal waarnemingen steeg met 27 procent tot 1.062.420 om precies te zijn. Vogels worden het meest geteld, gevolgd door vlinders en andere insecten (klik op de afbeelding hieronder voor een volledige versie (pdf: 2,6 MB)).

Jaarrond Tuintelling 2020. klik op de afbeelding voor een volledige versie (pdf: 2,6 MB)

De hoge aantallen zijn natuurlijk mooi, maar veel deelnemers aan de Jaarrond Tuintelling houden het na één of twee tellingen voor gezien. Wanneer deelnemers in hun tuin voor langere tijd herhaalde tellingen doen, en dat over meerdere jaren, kunnen er betere analyses worden gemaakt door de tijd.

Bruikbare inzichten

Sommige deelnemers aan Jaarrond Tuintelling doen aan één of twee tellingen mee, bijvoorbeeld in speciale telweekenden zoals de spinnentelling of egeltelling. Dit is leuk om te doen en het levert een mooi beeld van de aanwezigheid van die soorten op dat moment. Gelukkig telt een enthousiaste, en hopelijk groeiende groep elke week of maand, tot soms wel meer dan honderd keer in een jaar.

Dankzij deze voortdurende inzet levert Jaarrond Tuintelling bruikbare inzichten op zoals bijvoorbeeld seizoenspatronen en verspreiding van soorten in het stedelijk gebied. Juist tuinen die twee of meer jaren worden geteld zijn waardevol voor de wetenschap: hoe langer de tijdsreeks, hoe waardevoller de informatie. Zo lijkt het erop dat de merel na afnemende aantallen licht herstel laat zien, maar had de kleine vos wederom een moeilijk jaar.

Doe mee

• Zit je nog vaak thuis komend jaar, of heb je gewoon zin om te ontdekken wat er leeft in jouw tuin of op je balkon? Tel dan ook mee. Kijk op Tuintelling.nl voor meer informatie en meld je aan voor het leukste en grootste tuinonderzoek van Nederland.
  • Tip: in het weekend van 29, 30 en 31 januari kun je ook meedoen aan de Nationale Tuinvogeltelling

De Jaarrond Tuintelling is een initiatief van Vogelbescherming Nederland, Sovon Vogelonderzoek, De Vlinderstichting, Zoogdiervereniging, RAVON, EIS Kenniscentrum Insecten en FLORON en wordt mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij en BIJ12.

Tekst en afbeeldingen: Jaarrond Tuintelling