Groene stinkwants

Natuurjournaal 22 juli 2021

Nature Today
22-JUL-2021 - Ruik de groene stinkwants, roodborsttapuit verzorgt uitgevlogen jongen.

De wantsenfamilie is zeer groot. Laatst passeerde al de zwartrode pyjamawants. Dit keer de groene schildwants of groene stinkwants. Dat hij groen is is duidelijk, en stinken kan hij ook. Hij kan uit klieren aan de zijkant van het lichaam een stinkende stof afscheiden en gebruikt dat als afweermiddel tegen vijanden. Als je hem oppakt en hij ‘doet het’, dan kunnen als je pech hebt je handen nog enige tijd een sterke geur afgeven. Je vindt de groene schildwants vooral in of bij hazelaars, waar hij leeft van plantensappen die hij met de steeksnuit uit de plant zuigt. Nu zijn ze nog groen, maar tegen de winter verkleuren ze helemaal naar bruin. Het volgende voorjaar worden ze weer groen.

Roodborsttapuiten kunnen wel drie nesten per jaar hebben. Ze zijn al in maart begonnen met broeden, maar ook hun broedseizoen zit er nu op. Het derde nest jongen is net uitgevlogen. De komende dagen verzorgen de ouders de jongen nog, maximaal twee weken lang. Dan wordt het voor alle vogels tijd om zich voor te bereiden op de winter. Roodborsttapuiten trekken meestal naar het zuiden. Als winters zacht zijn, overwintert een gedeelte in Nederland.

Roodborsttapuit