distelvlinders watermunt - primair

Natuurjournaal 23 juli 2021

Nature Today
23-JUL-2021 - Watermunt bloeit, bewonder de juweelwesp.

In natte weilanden en langs oevers kun je nu watermunt zien bloeien. Het is een algemene plantensoort die in heel Nederland te zien is. Watermunt valt op door zijn lila bloemen en verspreidt een lekkere pepermuntgeur. Je kunt er thee van zetten of de blaadjes gedroogd gebruiken. Het gebruik van watermunt is al heel oud: de oude Egyptenaren en Grieken gaven hun doden soms een bosje watermunt mee in het graf. Dit zou bescherming bieden tijdens hun reis na de dood. Wil je in de gaten houden wanneer je favoriete plantensoorten in bloei komen? Selecteer ze als favoriet in de Nature Today Go-app en krijg een melding als de planten in bloei staan.

Juweelwesp

Deze kleine (en ongevaarlijke) juweelwesp, ook wel zandgoudwesp geheten, wordt nog geen centimeter groot. Hij heeft een paarsrood halsschild, een paarsrood achterlijf en een groenblauw borststuk en dito kop. Alles heeft een mooie metaalglans. Deze solitaire wesp komt vooral voor in open, zanderige gebieden en is vrij algemeen. De wesp is te vinden in juli en augustus. De juweelwesp behoort tot de koekoekswespen: zij dringt het nest van een andere wesp binnen en legt haar eieren in de larven van die andere wesp. Daarna eten de uitgekomen juweelwesplarven de andere larven levend van binnenuit op. Dat gebeurt wel meer in de wereld van de kleine dieren, maar het is geen fijn idee. Toch blijft het een juweeltje!

Tekst: Marjolein Mooij, NatureToday.nl & Mike Hirschler, IVN