Eikelmuis Saxifraga

Natuurjournaal 22 oktober 2021

Nature Today
22-OKT-2021 - Eikelmuis gaat in winterslaap en gele stekelzwam te zien.

De meeste soorten muizen in Nederland houden geen winterslaap. Er is echter één soortgroep die daar een uitzondering op vormt: de slaapmuizen. De eikelmuis is zo’n slaapmuis. Opgerold als bolletje brengt hij de winter door in zijn nestje van takken en bladeren. Jonge dieren gaan later in winterslaap dan oudere dieren. Zij hebben meer tijd nodig om een vetreserve op te bouwen waar ze de winter mee door moeten komen. Eikelmuizen zijn zeldzaam in Nederland. Ze worden alleen in Zuid-Limburg en heel af en toe in Zeeuws-Vlaanderen waargenomen.

Gele stekelzwam

In bossen kun je tot in november nog gele stekelzwammen vinden. Deze paddenstoelen vallen op door de stekels aan de onderkant van de hoed. Ze doen denken aan de stekels van egels, daarom wordt de soort in het Engels ook wel ‘wood hedgehog’ (bos-egel) genoemd. Gele stekelzwam vormt een verbinding met verschillende soorten loof- en naaldbomen. De paddenstoel wordt vooral in het oosten van het land gevonden. Kijk eens langs de wand van een sloot of een greppel, dat is een goede plaats om de gele stekelzwam te vinden.

Foto’s: Mark Zekhuis, Saxifraga; Ferdi Seljee