Mol

Natuurjournaal 3 december 2021

Nature Today
3-DEC-2021 - Mol legt wintervoorraad aan en najaarsspanner vliegt.

Op dit moment vliegen de laatste mannetjes van de najaarsspanner nog rond. Zoals de naam al zegt is de soort typisch een vlinder die laat in het jaar vliegt. Alleen de mannetjes vliegen; vrouwtjes kunnen dat niet, want zij hebben geen vleugels. De soort is vooral algemeen in Oost-Nederland, daarbuiten komt hij weinig voor. Vrouwtjes kun je ‘s ochtends op boomstammen vinden, daar leggen ze hun eitjes. Mannetjes komen ‘s nachts af op licht en zitten overdag vaak op bomen of muren in de buurt van licht.

Misschien is het wel het meest onzichtbare zoogdier van Nederland: de mol. Je ziet hem niet, maar onder de grond is hij druk bezig. Mollen houden geen winterslaap, maar bereiden zich wel voor op de winter. Dat doen ze door een wintervoorraad met hun favoriete eten, regenwormen, aan te leggen. Ze bijten de regenwormen op zo’n manier dat ze niet meer weg kunnen kruipen, maar ook niet doodgaan. Zo vormen ze een soort ‘bal’ van bewusteloze regenwormen, die ze aan kunnen breken als er geen verse wormen te vinden zijn. Het klinkt luguber, maar zo heeft de mol wel de hele winter een verse maaltijd ter beschikking.

Najaarsspanner