Wild zwijn

Natuurjournaal 3 maart 2022

Nature Today
3-MRT-2022 - Wild zwijn steeds beter te zien en klein hoefblad bloeit.

Het wild zwijn kan je het hele jaar zien, maar in het voorjaar nemen het aantal waarnemingen van het wild zwijn altijd weer toe. Grotere kans dat jij hem ook ziet dus! En het wild zwijn zal de komende weken dus ook gaan stijgen in de soortenlijst van de Nature Today-app. Afgelopen winter heeft de soort het niet makkelijk gehad, met weinig eikels en beukennootjes. Uit pure nood moeten ze dan ook op zoek naar eten dicht langs de weg. Misschien dat je in de winter dus al een wild zwijn langs de weg hebt gezien. Het is nu in ieder geval een goed moment om naar het bos te gaan en te zoeken naar de wroetsporen van het wild zwijn.

De goudgele bloemen van het klein hoefblad zijn nu te vinden. Het is samen met speenkruid een van de eerste gele bloeiende planten na de jaarwisseling. Het is een algemene soort die in heel Nederland te vinden is. Kijk eens of je de kleine bloemetjes kunt herkennen. Vroegbloeiende soorten, zoals het klein hoefblad, zijn belangrijk voor insecten. Ook zij starten op na de winter en kunnen de nectar goed gebruiken. De dagpauwoog, die steeds meer vliegt, komt bijvoorbeeld regelmatig op klein hoefblad zitten.

Klein hoefblad