Hoe werkt de dagelijkse lokale vogelvoorspelling van Nature Today?

Nature Today
23-MRT-2022 - Met de Nature Today-app zie je eenvoudig welke vogelsoorten je in jouw directe omgeving tegen kunt komen. Elke dag wordt voor elke vierkante kilometer in Nederland een nieuwe vogelvoorspelling gemaakt. De voorspelling combineert de informatie uit de LiveAtlas van Sovon Vogelonderzoek Nederland en vijf jaar vogelwaarnemingen van jouw locatie uit de Nationale Databank Flora en Fauna.

Het voorjaar barst los en veel trekvogels vinden hun weg terug naar Nederland. De oplettende luisteraar heeft de tjiftjaf waarschijnlijk al gehoord. De eerste blauwborsten zijn gespot en de fitis is bijna terug. Het is altijd weer leuk om de nieuwkomers te spotten en een verrassing welke vogelsoorten je tegenkomt als je naar buiten gaat. De getrainde vogelaars hebben de nieuwkomers snel in de smiezen, maar veel mensen zouden het best prettig vinden als er een vogelaar in de buurt was die ze kan wijzen op de verschillende vogelsoorten in de buurt. Nature Today heeft geen persoonlijke vogelaars in de aanbieding, maar biedt wel een dagelijkse lokale vogelvoorspelling voor elke plek in Nederland. De voorspelling is gebaseerd op alle vogelwaarnemingen die via de LiveAtlas van Sovon Vogelonderzoek Nederland worden doorgegeven en alle vogelwaarnemingen uit de Nationale Databank Flora en Fauna. In feite heb je via Nature Today de waarnemingen van alle vogelaars van Nederland binnen handbereik.

LiveAtlas

Elke nacht haalt Nature Today de actuele landelijke trefkans van alle vogelsoorten in Nederland op uit de LiveAtlas. Het LiveAtlas-project berekent op basis van actuele vogelwaarnemingen wat de kans is om vandaag een soort tegen te komen als je een halfuurtje rondloopt op een willekeurige plek in Nederland. Zo heb je vandaag vijftig procent kans om een merel te zien en maar drie procent kans op een ijsvogel. Met het voorjaar in aankomst verandert er veel en neemt de trefkans van nieuwkomers snel toe, met nu bijna veertig procent kans op de tjiftjaf (ruim een week geleden nog maar tien procent) en alweer dertien procent kans op de grutto. Als de LiveAtlas een hoge trefkans berekent, komt de soort hoger in de vogelvoorspelling van Nature Today te staan. Met het massaal binnenkomen van de tjiftjaf in de afgelopen week staat de tjiftjaf momenteel hoger in de lokale vogelvoorspelling dan twee weken geleden. Soorten die je in de winter niet in de soortenlijsten vond, zoals gekraagde roodstaart, bonte vliegenvanger of boerenzwaluw, zullen de komende weken zichtbaar worden in de vogelvoorspelling. Over een maandje zijn de meeste vogels weer terug en staat ook de gierzwaluw in vrijwel heel Nederland weer in de lokale vogelvoorspelling van Nature Today.

Kans op de tjiftjaf neemt in het voorjaar sterk toe

Nationale Databank Flora en Fauna

Of je een vogelsoort die landelijk gezien wordt ook in jouw omgeving kunt tegenkomen, is natuurlijk afhankelijk van de omgeving. In het bos, langs de kust of midden in de stad zul je deels andere vogelsoorten zien. Samen met de Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF) kan Nature Today dit onderscheid maken tot één bij één kilometer nauwkeurig. Dankzij de lokale vogelvoorspelling van Nature Today staan er in de app alleen soorten die in de afgelopen vijf jaar in jouw omgeving minimaal één keer zijn doorgegeven. Hoe vaker een soort op een bepaalde locatie is doorgegeven, des te hoger hij in de vogelvoorspelling komt. Elke dag controleert Nature Today bij de Nationale Databank of er nieuwe gegevens bekend zijn. In de NDFF worden natuurwaarnemingen uit meer dan honderd databanken bij elkaar gebracht, zoals uit Waarneming.nl, Telmee.nl, soortenorganisaties, provincies en terreinbeherende organisaties. Er zitten ruim 150 miljoen waarnemingen in de NDFF, waarvan ongeveer de helft uit vogelwaarnemingen bestaat.

Kracht van twee databronnen gebundeld in Nature Today

De vogelvoorspelling van Nature Today combineert dagelijks de informatie die uit de LiveAtlas en de NDFF komt. Is er in een gebied de afgelopen vijf jaar geen ijsvogel gezien, dan zal je deze in dit gebied ook niet terugzien in de lokale vogelvoorspelling, ook al heeft de ijsvogel volgens de LiveAtlas een grote landelijke trefkans. De komende weken zul je dus ook geleidelijk aan steeds meer trekvogels in de vogelvoorspelling zien en zullen ze, mits ze in de door jouw geselecteerde locatie in de afgelopen vijf jaar een keer doorgegeven zijn, steeds hoger op de lijst komen te staan.

Vogelvoorspelling voor het Vondelpark in Amsterdam

De landelijke vogellijst in de Nature Today-app is overigens geen voorspelling op basis van verschillende databronnen. De volgorde van de landelijke lijsten wordt alleen bepaald door het aantal nieuwe meldingen in de Nationale Database van de afgelopen twee weken. De meest doorgegeven vogelsoort staat bovenaan en de minst doorgegeven vogelsoort onderaan. Deze lijst maakt dus geen gebruik van de berekeningen van LiveAtlas of van jouw locatie.

Meer vogels ontdekken en huidige status

We hopen dat door de vogelvoorspelling natuurliefhebbers meer vogels ontdekken doordat ze eenvoudig zien welke vogels om hun heen voorkomen. Als ze een vogelsoort nog niet kennen, biedt de app gelijk informatie over hoe je de soort herkent. De Nature Today-app biedt ook nog leuk inzicht in de huidige status van de soorten. Voor elke vogelsoort zie je of ze al broeden, of de jongen al uit het ei komen en wanneer ze aan de vogeltrek beginnen. De vogelvoorspelling laat dus zien dat er elke dag weer iets nieuws te ontdekken valt.

De status van de roodborsttapuit kan je volgen via de app

Download de app

De Nature Today-app is beschikbaar in de Play store en Apple store of te bekijken via NatureToday.nl. Stel jouw voorkeuren in en blijf nog beter op de hoogte met notificaties, en elke dag een natuurjournaal. De lokale vogelvoorspelling is voor heel Nederland te bekijken met een jaarabonnement ‘Dieren en planten in de buurt’ (€19,95) of ‘Natuur in de buurt - compleet’ (nu van €34,95 voor €24,95). De natuur ontdekken was nog nooit zo makkelijk!

Doe mee met LiveAtlas

LiveAtlas kan de trefkansberekeningen uitvoeren omdat talloze vrijwilligers dagelijks om zich heen kijken en hierbij opschrijven wat ze zien en horen. Ben jij ook een fanatieke vogelkijker met een scherpe ogen en oren? Doe ook mee met LiveAtlas en maak jouw wekelijkse rondje uitdagender, en draag bij aan de wetenschap en onze kennis over vogels!

Tekst: Hidde Hofhuis en Arnold van Vliet, Nature Today