Oranjetipje

Natuurjournaal 6 april 2022

Nature Today
6-APR-2022 - Oranjetipje vliegt volop en meeste brilduikers verlaten het land.

Het oranjetipje is er vroeg bij dit jaar. Het hoogtepunt van de vliegtijd komt pas over een paar weken, maar toch wordt deze vlinder alweer regelmatig gezien. Herkenning van het mannelijke oranjetipje is makkelijk: de oranje vleugelpunten maken de soort onmiskenbaar. Bij het vrouwtje ontbreken deze vleugelpunten. Zij is te herkennen aan de groen-gemarmerde ondervleugels. Oranjetipjes eten veel verschillende soorten planten. Eén daarvan is pinksterbloem, die nu volop in bloei staat. De oranje vlinders vormen een mooie combinatie met de lichtroze bloemen.

Brilduiker

De brilduiker is een eend die je vooral in de winter goed in Nederland kunt zien. Zijn driehoekige kop en opvallende gele oog maken de soort gemakkelijk te herkennen. Een brilduiker zien in Nederland wordt nu steeds lastiger, want de meeste brilduikers hebben het land verlaten. Zij broeden in Scandinavië. Een klein aantal brilduikers broedt wel in Nederland. Op dit moment vindt de balts plaats. Als je het geluk hebt om dat te zien, blijf dan even kijken. De mannetjes gooien daarbij hun kop helemaal in hun rug en slaan met hun poten. Een bijna grappig gezicht dat je niet snel vergeet!

Wil je meer weten over de natuur in jouw omgeving? kijk dan op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play