Detail Zoekkaart Meest voorkomende vleermuizen van Nederland

Vleermuistuintelling 2022: kijk op 6 en 7 mei wat er in jouw tuin vliegt!

Zoogdiervereniging
4-MEI-2022 - Nu de dagen weer langer worden heb je ze misschien alweer gezien: vleermuizen! Als fladderende silhouetten zijn ze op zoek naar muggen en andere insecten. Of ze dat ook bij jou in de tuin doen, kun je zelf ontdekken tijdens de nationale vleermuistuintelling! Tel op 6 en 7 mei mee, en geef het resultaat door op Tuintelling.nl.

Alle vleermuizen tellen mee op Tuintelling.nl

Misschien doe je al mee met de jaarlijkse Tuinvogeltelling of Vlindertuintelling, maar wist je dat in de meeste tuinen ook vleermuizen rondvliegen? Vleermuizen lijken op het eerste gezicht misschien wat lastiger te spotten, maar met een beetje oefening valt dat reuze mee. Wij zijn benieuwd welke vleermuizen er in jouw tuin rondvliegen, jij ook? Ga er dan op 6 en 7 mei in de avondschemering even lekker voor zitten, en doe mee aan de Landelijke Vleermuistuintelling!

Doe op 6 en 7 mei 2022 mee en tel de vleermuizen in je tuin!

Je hoeft geen vleermuisdeskundige te zijn om mee te doen. Met de Zoekkaart voor de meest voorkomende vleermuizen van Nederland kun je aan de hand van het silhouet van de vleermuis de soort herkennen. Om het silhouet van een vliegende vleermuis goed te kunnen zien, zoek je een plek van waaruit je vrij zicht hebt op een stuk avondhemel. Bij voorkeur ook met zicht op een boom of wat struiken, want daar vliegen vleermuizen graag dichtbij. De telling begint om zonsondergang (ongeveer tien over negen) en je telt een uur lang, of tot het te donker is om nog iets te zien. Een instructie voor de tuintelling vind je hier. De zoekkaart kun je hier gratis bestellen of downloaden.

Herken de vleermuizen in je tuin met de Zoekkaart voor de meest voorkomende vleermuizen in Nederland

Welke soort is dat?

In Nederland komen achttien soorten vleermuizen voor. Een aantal daarvan zijn regelmatig in tuinen te vinden. Dat is mooi meegenomen, want als insecteneters eten deze vleermuizen veel muggen. Ze helpen zelfs een handje bij het onderdrukken van insecten die schadelijk kunnen zijn voor je tuin, groente of fruit.
Hoewel je daar meestal niks van merkt, wonen deze tuinvleermuizen vaak ook bij jou in de buurt: de gewone dwergvleermuis en de laatvlieger wonen in gebouwen, bijvoorbeeld in spouwmuren en onder dakpannen. De gewone grootoorvleermuis woont zowel op rustige (oude) zolders als in holle bomen, vaak in een mooie groene omgeving. Wie geluk heeft kan hem in oude tuinen, parken en bossen op nachtvlinders zien jagen. De watervleermuis woont liever in boomholten en kun je regelmatig zien vliegen boven het wateroppervlak van vijvers en grachten. De rosse vleermuis is ook zo’n boombewoner, die vooral hoog in de lucht jaagt. Nieuwsgierig geworden naar welke van deze soorten misschien bij jou in de tuin komen? Doe dan mee met de vleermuistuintelling.

De grotere vleermuizen die boven je tuin kunnen jagen zijn de heel hoog vliegende rosse vleermuis (rechts), en de wat lager, vaak in grote cirkels rondvliegende laatvlieger (links)

Help de vleermuizen in je tuin

Wil je meer of vaker vleermuizen in je tuin? Dat kan door je balkon of tuin vleermuisvriendelijker in te richten. Hoe dat gaat kun je zien in deze folder (download of bestel gratis), of kijk eens op de website Mijn Vogeltuin. Daar vind je tips om niet alleen meer vogels, maar ook meer vleermuizen en vlinders naar je balkon of tuin te lokken. Denk maar aan het planten van bloemen die ook 's nachts insecten lokken, of het ophangen van een vleermuiskast.

Op Mijn Vogeltuin vind je ook tuintips voor vleermuizen