Vulpes vulpes. Vos

Natuurjournaal 11 mei 2022

Nature Today
11-MEI-2022 - Vos te zien in Oostvaardersplassen en gaai houdt zich stil.

Vossen zijn schuwe dieren en om overdag een vos te zien, moet je een beetje geluk hebben. Toch is het op sommige plaatsen gemakkelijker dan op andere om een vos waar te nemen. In de Oostvaardersplassen leven bijvoorbeeld redelijk wat vossen. Wie bovenop de uitkijkheuvel staat met een verrekijker of telescoop heeft best kans om er een rond te zien lopen. Ze zijn op dit moment druk bezig met het verzamelen van voedsel voor de jongen. Als je helemaal geluk hebt, kun je misschien zelfs de jonge vosjes spotten! Ook in de Nature Today-app is te zien dat vossen goed te zien zijn in de Oostvaardersplassen. De soort staat op nummer twee in de soortenlijst van de Oostvaardersplassen, achter het edelhert. Deze lijst is gebaseerd op waarnemingen in de NDFF. Dat betekent dus dat al veel mensen hier een vos hebben gezien! Op welke plek staat de vos in de soortenlijst op jouw locatie?

Gaai

De schorre roep van de gaai kun je al van veraf horen. Zijn luide schreeuw is onmiskenbaar. Ook andere vogels luisteren aandachtig naar de gaai: wanneer ze zijn alarmroep horen, weten ze dat het tijd is om zich te verstoppen. Zelfs de wetenschappelijke naam van de gaai verwijst naar zijn geluid, en betekent zoiets als 'voortdurend krassende eikelzoeker'. Op dit moment is deze lawaaimaker echter helemaal niet zo luid. Er zitten nu jonge gaaien in het nest. Om de aandacht niet te vestigen op hun kroost, houden de ouders zich stil. Over een paar weken vliegen ze uit en kunnen de volwassen dieren zich weer luidkeels laten horen.

Foto's: Luuk Vermeer, Saxifraga; Piet Munsterman, Saxifraga