Bruine rat Saxifraga

Natuurjournaal 5 juli 2022

Nature Today
5-JUL-2022 - Vondelparksafari en reeën in zwoele bui.

Ook in hartje Amsterdam wemelt het van de planten en dieren. Wil je wel eens wat anders zien dan een stadsduif? Ga dan ‘s nachts op Vondelparksafari! Als je daar bent en in de Nature Today-app je locatie invult, krijg je een lijst van zoogdieren waarvan je nu de meeste kans hebt om ze te zien. De top drie: dwergvleermuisbruine rat en egel. Lukt het jou om dit trio te spotten? De dwergvleermuis moet lukken, deze kleine vleermuis voelt zich prima thuis in parken en tuinen. Ook de bruine rat is een vaste stadsbewoner. Met een beetje geluk (of pech) loop je die ‘s nachts of ‘s ochtends vroeg zomaar tegen het lijf. Graag doet hij zich tegoed aan restjes van picknicks en feestjes in het park. Voor de egel is de drukte op een zomeravond misschien wat teveel, die trekt zich liever terug in een rustige tuin op zoek naar slakken.

Reebok

Juli en augustus zijn de maanden waarin reeën elkaar opzoeken. Het vrouwtje, de reegeit, laat sporen achter voor het mannetje, de reebok. Hij achtervolgt haar tot ze klaar is om te paren. Soms rent de reebok daarbij in rondjes om de reegeit heen. Als het vrouwtje bevrucht is, groeit het embryo niet direct. De bevruchte eicel deelt zich een paar keer, en blijft dan in rust tot de winter. Pas dan zal het embryo verder groeien. Dit verschijnsel heet verlengde draagtijd en komt voor bij sommige zoogdieren. Als je op de hoogte wil blijven van de levensloop van de ree, kun je de soort als favoriet markeren in de Nature Today-app. Je krijgt dan een melding wanneer de ree een nieuwe levensfase ingaat.

Wil je meer weten over de natuur in jouw omgeving? Kijk dan op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play.

Tekst: Nienke Lameris en Marjolein Mooij, NatureToday.nl