Prenten van een bunzing

Spoorzoeken op vakantie, waar moet je op letten?

Zoogdiervereniging
21-JUL-2022 - De vakantieperiode is weer aangebroken! De tijd dat we eropuit trekken en in binnen- of buitenland veel in de natuur te vinden zijn. Een leuke vakantietip om samen te doen is spoorzoeken. Welke zoogdiersporen kan je waar tegenkomen? Hoe vind je ze en hoe herken je ze? En hoe leg je ze op de juiste manier vast zodat je ze thuis nog eens rustig na kan zoeken? We leggen het je graag uit.

Veel zoogdieren zijn ’s nachts actief en je komt ze overdag niet tegen. Van dassen tot hazelmuizen en van vossen tot grootoorvleermuizen: meestal verraden alleen de sporen die ze achterlaten hun aanwezigheid. Spoorzoeken is daarom een ander soort waarnemen: welke soorten zijn hier geweest en wat heeft zich hier afgespeeld? Het spreekt tot de verbeelding, en met een beetje fantasie gaat er een wereld voor je open.

Poep is ook een spoor

Bij diersporen denken we vaak aan pootafdrukken, maar een dierspoor kan veel meer zijn dan dat. Zo is poep ook een spoor. Net als prooiresten, nesten, vraatsporen, plukjes vacht, krabsporen, voedselvoorraden en nog veel meer. Wanneer we het over pootafdrukken hebben, noemen we die vaak ‘prenten’.

Sporen op het strand en in het bos

In allerlei soorten gebieden kan je sporen vinden. Ga je deze zomer naar het strand? Let dan eens in de duinen op de sporen die je ziet. Grote kans dat je hier konijnen- of hazensporen vindt, zoals prenten en uitwerpselen. Ben je in de bossen te vinden? Wie weet kom je dassensporen tegen, zoals mestputjes, burchten, maar natuurlijk ook prenten. En vind je op de zolder van jouw vakantiehuisje zwarte keuteltjes en afgebeten nachtvlindervleugels? Wie weet deel jij de woning dan met grootoorvleermuizen. Zo is er nog veel meer te ontdekken!

Sporen vastleggen

Fotograferen is natuurlijk een van de makkelijkste manieren om sporen vast te leggen. Het formaat is een belangrijk kenmerk. Als je een foto maakt van bijvoorbeeld een prent of uitwerpsel, is het slim om er een liniaaltje langs te leggen zodat het formaat duidelijk te zien is. Ook kan je proberen het spoor na te tekenen. Daardoor leer je beter kijken, verhoudingen te zien en details te herkennen. Wil je nog een stapje verder gaan? Dan kun je een gipsafdruk maken. Zo kun je een prent later thuis goed bekijken en nog eens iets nameten. Meer over het vastleggen van sporen vind je in de boeken die hieronder worden genoemd.

Test je kennis over diersporen

Dit jaar heeft de Zoogdiervereniging #DierspoorDinsdag in het leven geroepen. Houd je wel van een quizje en wil je jouw kennis over diersporen testen? Kijk dan op Twitter, Facebook of Instagram. Iedere dinsdag is er een nieuwe foto van een dierspoor met de vraag: van wie is dit spoor afkomstig? Op de maandagen delen we het antwoord. Fijne vakantie en veel plezier met het ontdekken van sporen!

Sporenexperts Annemarie van Diepenbeek en René Nauta verzorgen de inhoud voor #DierspoorDinsdag met afwisselende, boeiende onderwerpen. Wil je je meer verdiepen in de wereld van diersporen? Bekijk dan de door hun geschreven boeken voor diepgaande informatie en tips over allerlei soorten sporen van meer dan alleen zoogdieren:

• Veldgids Diersporen Europa, geschreven door Annemarie van Diepenbeek, behandelt diersporen in de meest uitgebreide zin van het woord: loopsporen, wissels, vraatsporen en prooiresten, foerageersporen en voedselvoorraden, uitwerpselen en braakballen, vervellingen, nesten en holen, modder- en zandbaden, schuur- en speelbomen.
  • Het Prentenboek, geschreven door René Nauta en Aaldrik Pot, is een uitgebreid naslagwerk over de voetafdrukken van zoogdieren, vogels, amfibieën, reptielen en ongewervelden die voorkomen in Noordwest-Europa. Inclusief handig meetkaartje.

Tekst: Eveline van der Jagt, Zoogdiervereniging