sint-jansvlinder

Natuurjournaal 21 juli 2022

Nature Today
21-JUL-2022 - Sint-jansvlinders te zien en v-dwergspanner verstopt zich.

Al enkele weken vliegen de sint-jansvlinders weer. Dit zwartgroene vlindertje met rode stippen is vooral te vinden op vlinderbloemigen, bijvoorbeeld rolklaver. De opvallende rode stippen verklaren de naam van de familie waar deze vlinder bij hoort: de bloeddrupjes. Het is een grote familie van dagactieve nachtvlinders. Daar horen nog meer gestipte vlinders bij, maar ook juist de egaal gekleurde metaalvlinders. Een algemeen kenmerk van deze familie is dat de rupsen veelal groen zijn met witte stippen. En het feit dat ze allemaal giftig zijn, zowel de vlinders als de rupsen.

V-dwergspanner

De v-dwergspanner is een heel algemene nachtvlinder. Maar als je zo klein bent – niet meer dan twee centimeter – én je hebt een goede schutkleur, dan val je niet snel op. Voor de voortplanting is hij niet kieskeurig, veel soorten planten en bomen fungeren als waardplant. Deze vlinder kent twee generaties, de eerste in april en mei en de tweede in juli en augustus. Als je hem vindt, kijk dan eens naar de typische v-vorm op de vleugels, en het delicate randje haren langs de achterrand. Hoe jonger de vlinders, hoe groener ze zijn. De jonkies zijn dus echte groentjes.

Tekst en foto’s: Mike Hirschler, IVN