Haagwinde

Natuurjournaal 8 augustus 2022

Nature Today
8-AUG-2022 - Pispotje bloeit en sneep groeit op.

Haagwinde is een algemene plant. Je vindt hem vooral op voedselrijke, natte gronden, ook in riet. Klimmen kan hij als de beste door de ranken om andere planten heen te slaan. Krijg ze dan maar eens uit de andere planten in je tuin. Een bijnaam is ‘pispotje’, wat zou verwijzen naar de vorm van de kelken. De bloemen bloeien maar één dag en ‘s nachts of bij slecht weer gaan ze dicht. Volg dat maar eens, elke dag andere verse bloemen! En probeer ook eens of je de lichte geur van vanille kan ruiken.

Sneep

Veel riviervissen paaien in het voorjaar, en de jonge vissen groeien vaak op in beschut, ondiep water. De larven van de sneep groeien bijvoorbeeld op langs de oever, waar ze kleine waterbeestjes eten. Nu ze wat groter zijn, schakelen ze over op het dieet van de volwassen vissen. Met hun bek op schrapen ze de algen af die op stenen in de rivier groeien, en alles wat er tussen die algen leeft. Snepen hebben een gekke neus, en de etymologie van die naam is dan ook verwant aan snip, snuit, snoet en snavel. In het Duits heten ze trouwens ‘nase’: neus.

Om een vis te zien, moet je wel wat meer je best doen dan een bij een vogel of vlinder. Ben je toch nieuwsgierig naar het onderwaterleven? RAVON organiseert de hele zomer en herfst visexcursies, iedereen is welkom.

Tekst: Mike Hirschler, IVN; Nienke Lameris, NatureToday.nl