Bonte vliegenvanger Saxifraga

Natuurjournaal 17 augustus 2022

Nature Today
17-AUG-2022 - Vogels op trek en zoek smal vlieszaad.

Misschien zit je met je hoofd nog helemaal bij de zomer, maar voor sommige vogels is het trekseizoen al begonnen. Vogels die hier gebroed hebben, vertrekken naar het zuiden. Je zult nu bijvoorbeeld steeds minder gierzwaluwen en huiszwaluwen zien. Veel kleine zangvogels pakken ook in augustus hun biezen: grasmusfitis, roodstaarten, vliegenvangers, enzovoort. Ook noordelijker broedende vogels van deze soorten trekken door Nederland. In de soortenlijst zie je de veranderingen: deze soorten zijn steeds minder te zien en zakken in de lijst. Als je een vogel volgt, krijg je een update wanneer ze weggaan en weer terugkomen naar het noorden.

Smal vlieszaad

Met de lokale plantenlijst zie je wat er in de buurt bloeit, en kan je zomaar allerlei planten ontdekken die je eerder niet opvielen. Smal vlieszaad bijvoorbeeld, een op het eerste gezicht nogal onooglijk plantje. Het groeit graag op grof zand, en is dan ook veel te vinden op rivierstrandjes. De plant staat nu in bloei, maar de kleine bloemen hebben een groen schutblad en zijn niet echt opvallend. In de loop van de zomer verkleurt de hele plant van groen naar rood. Zodra in september de zaden zijn gevormd, breekt de plant af. De wind blaast de struikjes over het strand waardoor de zaden worden verspreid. Een Nederlandse ‘tumble weed’ dus. De zaden kunnen ook met het rivierwater meedrijven, en zo is de plant rond 1900 in Nederland terechtgekomen. Overigens heeft het toen hier de soortgenoot Breed vlieszaad verdrongen. Die Oost-Europese plant was hier sinds 1813 aanwezig en is vermoedelijk meegelift op de laarzen van de kozakken die de legers van Napoleon op de hielen zaten.

Zoek jij ook verkoeling aan het water? Met een abonnement op Nature Today kan je de lokale lijsten bekijken, en ontdekken wat er op jouw strandje bloeit.

Foto’s: Mark Zekhuis, Saxifraga; Peter Meininger, Saxifraga