Phylloscopus collybita. Tjiftjaf

Natuurjournaal 26 september 2022

Nature Today
26-SEP-2022 - Stinkende hooiwagens en zingende tjiftjaffen in de herfst.

Op een zonnig moment tussen de buien door, kun je in de herfst zomaar een tjiftjaf horen zingen. Het kleine bruine vogeltje roept luid zijn eigen naam. Een geluid dat voor je gevoel echt bij het voorjaar hoort. Waarom zijn die tjiftjaffen zo laat nog aan het zingen? De vogels die je nu hoort zijn jonge, eerstejaars tjiftjaffen, op doortrek naar het zuiden. Als de zon zich laat zien, gaan ze vaak even oefenen met zingen. Oefening baart kunst immers. En komend voorjaar moeten de mannetjes met hun luide roep proberen een vrouwtje te versieren.

Gewone hooiwagen

Het bodemdier van vandaag is de hooiwagen. Ook al hebben ze acht poten, hooiwagens zijn geen spinnen. Het grootste verschil zit hem in het lijf. Het lichaam van spinnen bestaat duidelijk uit twee delen. Maar dat van hooiwagens is één geheel, en meestal ovaal. Ook hebben ze meestal maar twee ogen. Ze maken geen web, maar gaan op hun lange poten op zoek naar eten. Als een hooiwagen bedreigd wordt, kan hij snel een poot laten vallen. Of ze scheiden een soort stinkende melk af. In schuren en kelders woont de rode hooiwagen, en op bodemsafari kom je misschien de gewone hooiwagen tegen.

Foto’s: Rik Kruit, Saxifraga; Hedera Baltica, Wikimedia Commons