Europese hamster

Natuurjournaal 9 april 2023

Nature Today
9-APR-2023 - Hamster wordt wakker en goudveil bloeit.

De hamster, of korenwolf, heeft de winter lekker knus onder de grond doorgebracht. In een zelfgegraven gangenstelsel houden hamsters een lange winterslaap. Rond deze tijd worden de meeste hamsters wakker. Ze leven alleen in hun eigen gebied, maar na de winterslaap vindt de paartijd plaats. Daarom gaan mannetjes nu actief op bezoek bij vrouwtjes, in hun burcht. Ze worden vaak agressief begroet en zwakke hamstermannen worden weggejaagd. Alleen de sterke mannen mogen een paar dagen blijven voor de paring. Daarna sturen de vrouwtjes ook hen weer weg.

Verspreidbladig goudveil

Er zijn in Nederland twee (bekende) soorten goudveil: paarbladig goudveil en verspreidbladig goudveil. Beide soorten zijn interessant, omdat ze alleen groeien op plaatsen waar de temperatuur constant, de grond niet te voedselrijk en het water schoon is. Ze kunnen dan ook samen voorkomen. De soorten lijken op het eerste gezicht behoorlijk op elkaar. Toch kun je ze gemakkelijk uit elkaar houden als je naar de stengel kijkt. De bladeren van verspreidbladig goudveil staan verspreid over de stengel. De bladeren van paarbladig goudveil staan (niet geheel verrassend) tegenover elkaar. Beide soorten staan nu in bloei en kun je herkennen aan de gele bloemen op de lichtgroene bladeren. Met name in Zuid-Limburg en Twente kun je de twee soorten goudveil vinden.

Tekst: Marjolein Mooij, NatureToday.nl