Bever

Natuurjournaal 28 april 2023

Nature Today
28-APR-2023 - Babybevers blijven binnen en het snelle kwekje van de boomkikker.

In een kamer in de burcht van de bever worden vanaf nu jonge bevers geboren. Dat zijn nestjes van twee tot vier harige mini-bevers. Al snel doen ze hun ogen open, maar voorlopig blijven ze nog binnen. Zes weken lang drinken ze moedermelk, daarna eten ze (water)planten en bladeren. Pas eind juni mogen ze op stap buiten de burcht. Bij de opvoeding en het verzamelen van eten worden de ouders geholpen door hun jongen van de afgelopen jaren. Net voordat het nieuwe nestje wordt geboren, verlaten de oudsten daarvan na twee of drie jaar de familie en gaan op zoek naar een eigen stek.

Boomkikker

De zachte brom van de bruine kikker klinkt al een maand uit vijvers en ook het hoge roepje van de gewone pad was al te horen. Vanaf nu voegt ook de boomkikker zich bij het concert. Dat doen ze met een hoog en snel gekwek. De knalgroene kikkertjes zijn niet groot – tot vijf centimeter – en kunnen met een soort zuignapjes op hun tenen goed klimmen. Maar de voortplanting gebeurt in het water, vooral in poelen. Er moeten namelijk geen vissen in leven, want die zouden de eieren en larven opeten. Van oudsher komt de boomkikker alleen voor in het oosten en zuiden van Nederland. Ooit talrijk, nu zeldzaam, maar door natuurherstel gaat het op sommige plekken weer beter.

Foto’s: Mark Zekhuis, Saxifraga