Europese hamster. Cricetus cricetus Crimea

Natuurjournaal 22 mei 2023

Nature Today
22-MEI-2023 - Kleine hamstertjes onder de grond en rietvink kruipt nog rond.

Onder de grond, in Limburg, heeft de hamster haar eerste nestje. Meestal krijgt ze rond de zeven kleine hamstertjes. Ze groeien voorlopig op onder de grond. Dat bestaat eerst uit veel slapen en drinken bij de moeder, al snel eten ze ook van de ondergrondse voedselvoorraad. Gelukkig hebben ze elkaar om mee te spelen, en al na vier of vijf weken zijn ze zelfstandig. Dan moeten ze wegwezen, want hamsters leven alleen in een burcht. Moeder hamster is dus weer alleen, maar af en toe komt er een man op bezoek. Degene die ze niks vindt jaagt ze weg, een geschikte kandidaat mag een paar dagen blijven. Daarna moet hij er ook weer vandoor en begint het vrouwtje aan een tweede zwangerschap, na een kleine drie weken krijgt ze haar volgende nestje.

Rups van de rietvink

De rietvink leeft in het riet, maar is geen vink. Ook geen andere vogel: het is een nachtvlinder. De rupsen eten nu naar hartenlust van blad van riet en andere harde grassoorten. De rupsen zijn in september uit het ei gekropen en hebben als jong rupsje overwinterd. Inmiddels zijn ze groot – tot 7,5 centimeter – blauw en harig. Ze worden ook wel drinkers genoemd, omdat ze van dauwdruppels op het riet drinken. Binnenkort verpoppen ze en vanaf juni vliegen de rietvinken rond. Het zijn mooi bruin gekleurde vlinders met een opvallend lange snuit.

Foto's: Bogomolov.PL, Wikimedia Commons; Andre den Ouden, Saxifraga