Bont zandoogje

Natuurjournaal 23 mei 2023

Nature Today
23-MEI-2023 - Zoek het bont zandoogje en huiszwaluwen beginnen te broeden.

We zitten midden in de voorjaarsvlinders en met het mooie weer is dat ook goed te merken. Het bont zandoogje is nu bijvoorbeeld veel te zien. Ze zijn donkerbruin met lichtgele vlekken en goed te herkennen aan de drie oogvlekken onder aan de vleugels. Je kan de vrouwtjes snel fladderend zien rondvliegen op zoek naar een mooie graspol om haar eitjes op af te zetten. Het bont zandoogje is een algemene vlinder in het hele land, en behalve bij bossen ook steeds meer in tuinen te zien. Kijk in de landelijke vlinderlijst als je wil weten welke vlinders nu nog meer veel te zien zijn!

Huiszwaluwen metselen hun nest van bolletjes vochtige klei en zand

Nadat begin april de eerste boerenzwaluwen weer terug in Nederland zijn aangekomen, kun je ervan uitgaan dat begin mei alle andere er ook zijn. Bij de huiszwaluw – te herkennen aan de witte stuit – is dat anders. Nog steeds arriveren er huiszwaluwen of trekken langs de kust verder naar het noorden door. Intussen zijn hier de eerste nesten nieuw gemetseld of gerenoveerd. Huizen, gebouwen en ook veel bruggen zijn het Nederlandse alternatief voor een rotswand. Ze wonen graag in de buurt van water, want daar zijn de meeste insecten te vangen. Wat een geluk als er een paar huiszwaluwen jouw gevel heeft uitgezocht om een nest te maken, je hebt dan altijd muggenvangers in de buurt!

Foto’s: Hans Dekker, Saxifraga; Mark Zekhuis, Saxifraga