Falco subbuteo. Boomvalk

Natuurjournaal 26 mei 2023

Nature Today
26-MEI-2023 - Boomvalk begint met broeden en glassnijder vliegt volop.

De boomvalk is onze zomerse valk, begin mei zijn ze hier aangekomen. De valken met de rode broek zijn te vinden in heel Nederland, maar het zijn er niet veel. In een oud kraaiennest – van een ekster is ook goed – zit het vrouwtje nu op de eieren. Met geduld, het duurt een maand voor ze uitkomen. Niet alle boomvalken beginnen een nest. Zij houden zich in juni en juli bezig met de jacht op libellen. Vandaar dat moerassen, vennen en hoogveen populair zijn bij boomvalken – daar is het goed libellen eten! Verder jagen boomvalken op kleine vogels. Ze zijn zo behendig dat ze zelfs zwaluwen en gierzwaluwen te pakken kunnen krijgen.

De glassnijder is een typische glazenmaker

Behalve juffers zijn er ook al meerdere soorten ‘echte’ libellen te zien. In de landelijke lijst kun je opzoeken welke soorten er al veel gezien zijn. De glassnijder is een van die vroegere soorten, nu sluipen er een heleboel uit. De glassnijder hoort bij de familie van de glazenmakers: grote, vooral blauw-groene libellen. Ze zijn niet makkelijk uit elkaar te houden, zeker als je ze snel langs ziet vliegen! Maar de glassnijder is makkelijk te herkennen. Die is namelijk klein – voor een glazenmaker dan – en bovendien vliegen de andere soorten nog nauwelijks. Glassnijders komen in bijna heel Nederland voor, het liefst bij water met veel planten eromheen.: laagveenmoerassen en plassen, maar ook kanalen, rivieren en poelen en sloten.

Foto's: Mark Zekhuis, Saxifraga; Henk Baptist, Saxifraga