rozenluis, bladluis

Natuurjournaal 6 juni 2023

Nature Today
6-JUN-2023 - Bevolkingsexplosie bij bladluizen en herken het Aziatisch lieveheersbeestje.

Het is echt bladluizentijd. Sommige planten zitten er vol mee, en als je in het groen bent geweest kom je vaak thuis met een bladluis in je haar. Welke bladluis het is? Dat is niet zo makkelijk, er zijn alleen al in Nederland honderden soorten! Allemaal drinken ze plantensap. Ze zuigen het niet op, maar prikken in de plant op plekken waar de sapstroom sterk is. Dan spuit het als het ware naar binnen. Sommige soorten hebben één waardplant, andere wisselen af. Bijvoorbeeld de zwarte bonenluis die op struiken overwintert en nu op bonenplanten te vinden is. Bladluizen kunnen zich ontzettend snel voortplanten. In de zomer leggen ze geen eitjes, maar baren de vrouwtjes mini-bladluizen. Dat zijn ook allemaal vrouwtjes, er komt zelfs geen man aan te pas! Als ze de plant zat zijn, baren ze baby’s met vleugels die ervandoor kunnen vliegen. Geen wonder dat er zo veel zijn.

Het Aziatisch lieveheersbeestje komt voor in veel kleuren

Veel diersoorten eten van de bladluizenovervloed. Kleine vogels, en vooral veel soorten insecten. Oorwormen, larven van gaasvliegen en zweefvliegen, en ook lieveheersbeestjes en hun larven. Het Aziatisch lieveheersbeestje is als bladluizenbestrijder ingevoerd in Nederland, maar verspreidde zich twintig jaar geleden ook in het wild. Nu is het een van de meest algemene soorten. Ze hebben variabele kleuren en stippen en lijken daardoor op verschillende soorten andere lieveheersbeestjes. Je herkent het Aziatisch lieveheersbeestje aan de lichte deuk aan de achterkant van het schild en de m-vormige tekening op het halsschild.

Foto’s: Luc ViatourWikimedia Commons; Bart Vastenhouw, Saxifraga