gestreepte goudspanner

Natuurjournaal 7 juni 2023

Nature Today
7-JUN-2023 - Zoek de gestreepte goudspanner en gekraagde roodstaart heeft tweede nest.

Sommige nachtvlinders komen sterk op licht af en zijn makkelijk bij buitenlampen te vinden. De gestreepte goudspanner trekt zich daar niet veel van aan. Ze zijn wel ’s avonds, al in de schemering, te zien bij bloeiende planten waar ze de nectar van drinken. Ook overdag kun je ze tegenkomen, ze vliegen op als je langs planten loopt waar ze zitten te rusten. De kleine nachtvlinder – zo’n drie centimeter breed – heeft een warme goudgele kleur met fijne, meanderende streepjes. De gestreepte goudspanner is algemeen in heel Nederland en je kunt ze nog tot in augustus zien.

Het mannetje gekraagde roodstaart is contrastrijk gekleurd, het vrouwtje is lichtbruin met een rode staart

In een oud spechtenhol beginnen gekraagde roodstaarten aan hun tweede legsel van het jaar. Daarin legt het vrouwtje zes tot zeven eieren die na twee weken uitkomen. Dan worden de kuikens nog twee weken gevoerd met insecten. In juli vertrekken de eerste gekraagde roodstaarten alweer naar de Sahel waar ze overwinteren. Ondanks het mooie kleed van de mannetjes zijn het onopvallende bosvogels die zich niet veel laten zien. De meeste broeden in bossen in Oost-Nederland. In het westen en noorden zijn er steeds minder, terwijl zijn neef de zwarte roodstaart daar toeneemt. Dat is dan ook helemaal geen bosvogel, maar een liefhebber van tuinen en zelfs industrieterreinen.

Foto’s: Peter Gergely, Saxifraga; Luuk Vermeer, Saxifraga