vuurjuffer - primair

Doe komend weekend ook mee aan de Libellentelling!

De Vlinderstichting
8-JUN-2023 - Nederland is een echt libellenland: er komen hier ongeveer 65 soorten libellen voor. Door het verdwijnen van natuur, klimaatverandering en watervervuiling staan veel libellensoorten onder druk. Tijdens de Libellentelling peilen we hoe het gaat met de verschillende soorten in onze tuinen. Komend weekend is het zover.

Het lantaarntje kun je zeker bij je tuinvijver aantreffenDe Libellentelling 2023 start op vrijdag 9 juni en duurt tot en met zondag 11 juni. Elke telling wordt gewaardeerd. Je mag dus zo vaak tellen als je wilt! Eén keer tellen is al voldoende om mee te doen. Maar je kan ook 2, 3 of 10 keer tellen in je tuin. Ook nul libellen in de tuin telt als een telling, dat is juist ook heel belangrijk om door te geven.

Telling doorgeven

Jouw resultaten kan je hier doorgeven via Tuintelling.nl. Zodra het evenement live gaat, kan je hier jouw telling(en) invoeren.

Hoe gaat een libellentelling in zijn werk?

• Kies een zonnig moment, want dan laten de meeste libellen zich zien.
  • Ga bij je vijver zitten en noteer gedurende vijftien minuten alle libellen die je ziet.
  • Tel deze waarnemingen niet bij elkaar op, want dan kan het zijn dat je libellen twee keer telt.
  • Geef alleen het hoogste aantal door van een soort dat je tegelijk hebt gezien.
  • Voorbeeld: je ziet eerst drie watersnuffels tegelijk. Tien minuten later zijn er weer twee watersnuffels. Dan geef je door: drie watersnuffels.
  • Zie je later op de dag of een van de andere teldagen weer libellen? Dan kan je die doorgeven via een nieuwe telling, zo vaak als je maar wilt.

De platbuik: het mannetje krijgt een prachtige blauwe bestuiving over het achterlijfHeb je geen vijver in je tuin, maar wel libellen? Als je bij water in de buurt woont, willen libellen die daar vliegen ook graag je tuin bezoeken om daar te jagen op insecten, hun voedsel. Deze libellen tellen ook mee voor de Libellentelling. Zolang ze maar in jouw tuin zitten. Dus ook zonder vijver kun je meedoen aan de Libellentelling.

Welke soorten kan je tellen?

Met de Libellentelling kijken we naar soorten die ook in de tuin kunnen voorkomen. Daarnaast zijn niet alle libellen het hele jaar te zien. Sommige soorten vliegen wat eerder in het jaar, zoals de vroege glazenmaker. Andere soorten vliegen juist later in de zomer, zoals heidelibellen. We hebben daarom een selectie gemaakt. Kijk hier welke libellen je nu kunt verwachten. Wil je alle soorten in jouw tuin tellen? Doe dan mee met de Jaarrond Tuintelling.

Tekst: Nora Thierry, Amber van Amsterdam en Kars Veling, De Vlinderstichting