Struikheide

Natuurjournaal 24 augustus 2023

Nature Today
24-AUG-2023 - Kleurt de heide dit jaar paars? En let op blauwe glazenmakers.

Normaal gesproken kleuren nu, aan het einde van de zomer, de heidevelden paars. Het is de tijd dat struikhei in bloei staat. Maar dit jaar staat de heide er niet zo florissant bij. De lange droogte van vorig jaar was voor veel planten de nekslag, in heidegebieden die al veel te lijden hadden onder stikstofdepositie. Kale plekken dus. Als er nieuwe planten opkomen, duurt het drie jaar voor ze in bloei komen. Nog even geduld dus.

Blauwe glazenmakers zijn verwarrend genoeg groen-blauw

De blauwe glazenmaker is een grote blauw-groene libel die nu nog veel te zien is. Ook komen ze vaker dan andere libellen voor in de buurt van onze leefomgeving. Bij gebouwen bijvoorbeeld, en ook wel bij recreatieplassen. Zo blauw zijn ze eigenlijk niet: de vrouwtjes zijn helemaal geel of groen, en de mannetjes hebben alleen blauwe vlekken aan de zijkant van het achterlijf. Ook hebben de onderste drie segmenten blauw: het zogenaamde lampionnetje. Ze leggen eieren in stilstaand water, liefst met wat schaduw. Pas na de winter komen die eitjes uit, en dan overwinteren ze nog een keer als larve voor ze volgroeid zijn.

Foto’s: Bart Vastenhouw, Saxifraga; Luc Hoogenstein, Saxifraga