zeearend

Natuurjournaal 24 januari 2024

Nature Today
24-JAN-2024 - Zeearend zoekt partner en bosuil is aan het baltsen.

Tegen het einde van de winter krijgen zeearenden vlinders in de buik. Man en vrouw maken samen baltsvluchten, waarbij ze naast elkaar vliegen of zelfs hun klauwen in elkaar haken en samen naar beneden buitelen. Zeearenden die dit jaar volwassen worden, moeten voor het eerst een partner zoeken. Stellen blijven jaren bij elkaar maar zoeken een nieuw lief als hun partner overlijdt. De komende weken is het tijd om het nest te (ver)bouwen met vers afgebroken takken. De grote nesten – makkelijk een meter of twee in doorsnee – zijn ook geliefd bij andere vogels, dus ze moeten de boel goed verdedigen. Sinds 2006 broeden er weer zeearenden in Nederland, elk jaar meer. Vorig jaar waren er 36 paren met een nest waarvan 28 succesvol waren. Zouden er dit jaar weer meer broedparen zijn?

Bosuilen slapen overdag dicht tegen een boomstam

Ook bosuilen zijn druk aan het baltsen. Dat doen ze met een duet. Manlief roept oe-oe-oe-oeh in teder tremolo, en zijn vrouw antwoordt met een helder ku-wik, ku-wik. Wil je dat graag een keer horen, maak dan eens een avondwandeling de komende weken. De bosuil is de talrijkste uil in Nederland en komt niet alleen in het bos voor, maar ook in meer stedelijke gebieden. Als er maar bomen en bosjes te vinden zijn.

Foto's: Martin Mollet, Saxifraga