citroenvlinder

Natuurjournaal 3 maart 2024

Nature Today
3-MRT-2024 - Schijnt de zon, let dan op citroenvlinders! En waarom zijn de bloemen van groot en klein hoefblad zo verschillend?

Met een zachte zuidelijke wind en ook nog zon erbij, kan het in het oosten van het land vandaag zomaar een echte voorjaarsdag worden. Een goede kans dus om je eerste citroenvlinder te zien! In het zonnige laatste weekend van januari werden ze al gezien en ook op zachte dagen in februari, maar in de regen moesten ze toch weer een schuilplek opzoeken. De eerste citroenvlinders die je ziet zijn vaak mannetjes, citroengeel van boven en met groenere ondervleugels. Zij komen iets eerder uit de winterrust dan de vrouwtjes. Die zijn bleker en soms zelfs bijna wit. In het voorjaar drinken de vrouwtjes veel nectar – zoals op de foto hierboven – wat ze nodig hebben om eitjes te kunnen afzetten.

Groot hoefblad bloeit met trossen paarse buisbloemen

Groot hoefblad en klein hoefblad lijken veel op elkaar in naam. Maar als je de bloemen ziet, krijg je toch een ander idee. De gele ‘paardenbloemen’ van klein hoefblad zien er heel anders uit dan de roze-paarse trossen van groot hoefblad. De Nederlandse naam is dan ook een beetje misleidend. Beide planten horen wel bij dezelfde familie (composieten), maar klein hoefblad hoort niet bij het plantengeslacht hoefblad. Het is een buitenbeentje zonder directe plantenbroertjes en -zusjes. Hoe het ook zij, ze staan nu allebei in bloei. De bloemtrossen van groot hoefblad bestaan óf uit vrouwelijke bloemen, óf uit mannelijke, want de plant is tweehuizig. Allebei worden ze druk bezocht door insecten. Wanneer ze uitgebloeid raken, verschijnen de enorme bladeren.

Foto's: Joas Bouwknegt, Waarneming.nl; Jan van der Straaten, Saxifraga