heikikkers 3 maart 2024 bij De Hamert, Maasduinen

Natuurjournaal 10 maart 2024

Nature Today
10-MRT-2024 - Heikikkers zijn nu knalblauw en huismussen zijn hard op zoek naar een huis.

Elk jaar is het weer de vraag: wanneer worden de heikikkers blauw? Geloof het of niet, de mannetjes kleuren in de paartijd écht blauw. En dat is dus nu! Het duurt maar een paar dagen tot een dikke week, het is een signaal aan elkaar dat dit hét moment is om te paren. Behalve met hun prachtige kleur laten ze ook van zich horen met een klokkend gekwaak. Op de foto (van vorige week zondag in De Maasduinen) zie je dat het succesvol is geweest, want daar heeft een vrouw al eieren gelegd. Heikikkerdril dus, maar dat ziet er precies hetzelfde uit als ‘gewoon’ kikkerdril van de bruine kikker. Die zitten nu ook in de paartijd, als je kikkerdril ziet kan je dat doorgeven voor de kikkerdriltelling. Zo’n klomp in de vijver of sloot is waarschijnlijk van de bruine kikker, want heikikkers vind je vooral in vennen.

Huismussen bezetten ook vaak mezenkasten

Vroege vogels onder de huismussen beginnen eind deze maand aan hun eerste broedsel van het jaar en zijn nu dus hard op zoek naar een huis. Het zijn echte gezelligheidsdieren – en dat is te horen – die graag bij elkaar in de buurt broeden. Onder de dakpannen vinden ze het ideaal, maar die plekken stoppen we tegenwoordig graag dicht. Gelukkig zijn er veel mensen die dan wel een mussenkast plaatsen, en anders kraken ze ook vaak genoeg een nestkast die voor een andere vogel is bestemd. Van netheid en huisvlijt moeten huismussen niet veel hebben, het nest is een slordig geheel van takjes, strootjes en vaak hondenharen. Ook de tuin hebben ze het liefst rommelig met veel heggen, struiken en rommelhoekjes. Het is misschien wel de meest dankbare bezoeker van de voedertafel, maar in het voorjaar hebben ze ook insecten nodig om hun jongen te voeren.

Foto's: Sam Reitsma, Waarneming.nl; John Benson, Flickr