driehoornmestkever

Natuurjournaal 2 april 2024

Nature Today
2-APR-2024 - Boerenzwaluwen zijn terug en mestkevers in het voorjaar.

Onder de grond zijn de larven van de voorjaarsmestkever nu aan het verpoppen en in de loop van mei komt de nieuwe generatie boven de grond. De driehoornmestkever kun je nu al wel tegenkomen. Het is een vrij algemene mestkever van heidegebieden en dennenbossen. Deze kevers zijn aan het eind van de zomer verpopt en hebben de hele winter een beetje rondgescharreld, zolang het niet vroor. Van maart tot mei zijn ze vooral actief en planten ze zich voort. Man en vrouw graven in zandige grond een diepe gang — tot bijna een meter — en in elk zijgangetje wordt een ei gelegd voorzien van bolletjes mest. Pas na twee jaar komen hier weer de nieuwe kevers uit naar boven gekropen.

Boerenzwaluwen keren vanaf eind maart terug naar Nederland

Vorige week werden de eerste gezien, een enkeling hier en daar. Nu zijn het er elke dag meer, in groepjes vliegen ze naar en door ons land. Een echt voorjaarsgevoel overvalt je wanneer je er één door de lucht ziet buitelen, het is natuurlijk de boerenzwaluw! Precies een halfjaar zijn ze hier, waarin ze afhankelijk van het weer en voedselaanbod één, twee of zelfs drie nesten hebben. Ze zijn dol op open en waterrijk boerenland, waar ze nestplaatsen vinden in schuren en stallen en kunnen eten van vliegen en wolken muggen hoog in de lucht.

Foto's: Mark Zekhuis, Saxifraga; Dirk-Jan van Roest, Flickr