Wielewaal

Tropische verrassing

Sovon Vogelonderzoek Nederland
7-MEI-2008 - Ook tropische verrassingen komen in Nederland voor, de wielewaal is zo'n verrassing. Vanaf nu zijn ze te bewonderen, als u geluk hebt, want het gaat niet goed met de wielewaal.

Bericht uitgegeven op woensdag 7 mei 2008 door SOVON

Ook tropische verrassingen komen in Nederland voor, de wielewaal is zo'n verrassing. Vanaf nu zijn ze te bewonderen, als u geluk hebt, want het gaat niet goed met de wielewaal.

Begin mei is de periode dat misschien wel de allermooiste vogel van Nederland weer naar hier komt: de wielewaal. Helaas gaat het met de wielewaal in ons land helemaal niet goed en nemen de aantallen zienderogen af. Hij staat op de Rode Lijst van bedreigde vogelsoorten. Door het verdwijnen van kleinschalig cultuurlandschap en de verdroging van eiken-berkenbossen lijkt er nog weinig plek over voor de wielewaal.

Het mannetje van de wielewaal is een opvallend zwart-geel gekleurde vogel. Het is bijna een tropisch verrassing, zo geel is ie. Het vrouwtje heeft wel wat weg van een groene specht. Zij is overwegend groen gekleurd met een licht voorzijde en een rode snavel.

Over de wielewaal is ooit door Andries Hartsuiker een leuk liedje gemaakt:

"Kom mee naar buiten allemaal, daar horen wij den wiele-wielewaal
en horen wij die muzikant, is de zomer weer in 't land.
dudeljo is zijn lied, dudeljo is zijn lied
dudejo en anders niet..."

Het zou erg jammer zijn als we in de toekomst op een mooie avond in mei niet meer kunnen genieten van het dudeljo-dudeljo van een wielewaal dat klinkt vanuit een hoge boom.

Tekst: Harvey van Diek, Sovon