detail duinparelmoer

Duinvallei als huwelijksbureau

De Vlinderstichting
12-JUL-2008 - De duinparelmoervlinder is een zeldzame vlinder, maar als je de juiste plekken weet kun je er toch tientallen tegenkomen, zoals vorige week in een natte duinvallei op Schiermonnikoog.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting op zaterdag 12 juli 2008

De duinparelmoervlinder is een grote, prachtig oranje gekleurde parelmoervlinder. Zoals de naam al zegt komt hij vooral in de duinen voor, maar er is nog één kleine populatie op de Veluwe. De aantallen zijn daar inmiddels gevaarlijk laag geworden, maar ook dit jaar zijn ze weer gezien. Ook in de duinen gaat het steeds slechter met deze soort. Op de afgelopen waarnemersdag eind juni is door zo’n tachtig vlindertellers het hele duingebied tussen het Noordzeekanaal en Schoorl afgezocht. Dat leverde in totaal 78 duinparelmoervlinders op. Dat lijkt heel wat, maar het gaat wel om een groot gebied. Zo moeten mannetjes en vrouwtjes elkaar dan ook nog weten te vinden. Ze verzamelen zich daarvoor graag op plekken met veel nectar. Je zou dat soort plekken kunnen beschouwen als nectarkroegen voor vlinders: daar ga je naar toe als je een vrijer zoekt.

Dit soort plekken worden steeds zeldzamer. Maar ze zijn er nog wel. Kees van der Wal, maakte deze foto op zijn eiland Schiermonnikoog,. Een vallei met meer dan negentig duinparelmoervlinders bij elkaar, drinkend op kale jonker (een distelsoort). Daar moeten toch heel wat gelukkige huwelijken uit voort kunnen komen, en hopelijk veel nakomelingen volgend jaar.

Tekst: Chris van Swaay en Kars Veling, De Vlinderstichting