Eerste vuurjuffer verschenen

De Vlinderstichting
7-APR-2011 - De vuurjuffer is een van de eerste soorten die in het voorjaar uitsluipt. De juffer heeft als larve overwinterd. Na een aantal warmere dagen zijn ze klaar om hun waterleven in te ruilen voor het land.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting op [publicatiedatum]

De vuurjuffer is een van de eerste soorten die in het voorjaar uitsluipt. De juffer heeft als larve overwinterd. Na een aantal warmere dagen zijn ze klaar om hun waterleven in te ruilen voor het land.

Vuurjuffer vanaf 1995 (bron: Databestand De Vlinderstichting)Er zijn al twee andere soorten juffers waargenomen dit jaar, maar dat zijn de bruine en noordse winterjuffer, die als libel overwinterd hebben. Zij zijn er uiteraard als eerste bij als het weer wat beter wordt in het voorjaar. Alle andere libellen overwinteren als larve of zelfs als ei en hebben meer tijd nodig om zich in het voorjaar tot libel te ontwikkelen.

Inmiddels is er al een eerste melding van een verse vuurjuffer, maar de grote massa komt in de komende weken. Tot eind juli is de soort nog te zien, maar de top ligt zo’n beetje eind mei.

De vuurjuffer is een prachtig rode juffer,die momenteel niet is te verwarren met andere soorten, omdat de koraaljuffer, die er best wel wat op lijkt, pas eind mei begint te vliegen en de piek in juli en augustus heeft. De vuurjuffer kwam tot een jaar of vijftien geleden nog alleen op de hogere zandgronden voor, maar heeft zich de afgelopen jaren flink uitgebreid en wordt ook in klei- en laagveengebieden gevonden. Hier bewoont de soort veel tuinvijvers. Als vuurjuffers zijn uitgeslopen in uw vijver, dan kunt u de lege larvenhuidjes nog terugvinden in de oeverplanten. Na een flinke regenbui zijn ze trouwens wel verdwenen.

Vuurjuffer (foto: Kars Veling)