Vlinderliefhebbers vertrappen leefgebied van zeldzame vlinders

De Vlinderstichting
24-JUL-2015 - Ieder jaar in de vliegtijd van kwetsbare en zeldzame vlinders gaan veel mensen op pad om deze te zien en vaak ook te fotograferen. Helaas wordt dan vaak het leefgebied sterk betreden en vertrapt. Dit is niet nodig en zeer ongewenst. De Vlinderstichting roept vlinderliefhebbers en -fotografen op om op de paden te blijven.

Ook vanaf het pad is het pimpernelblauwtje prima te fotograferen. Even rustig wachten en hij komt voor je voeten zitten (foto: Kars Veling)In de Moerputten bij Den Bosch bijvoorbeeld vliegt het pimpernelblauwtje. Deze week vierden we de 25e verjaardag van deze zeer zeldzame vlinder. Als je in het gebied rondloopt, zie je overal paden de graslanden in lopen en soms zelfs een grote pimpernel waar rondomheen alles geheel vertrapt is. Op die plant heeft dan vast en zeker een pimpernelblauwtje gezeten.

Hoewel de plant nog overeind staat kan er toch grote schade zijn aangericht en kan de vlinder het daardoor moeilijk krijgen. Pimpernelblauwtjes zetten de eitjes af op de grote pimpernel, maar de rupsen leven daar maar een paar weken op en laten zich dan op de grond vallen. Dan moeten ze worden meegenomen door een speciale mierensoort, de moerassteekmier, die hem meeneemt naar het mierennest. Daar verblijft hij tot in juni en in het nest verpopt hij ook. In juli komt de vlinder weer tevoorschijn.

Hier wordt een prachtig plaatje gemaakt van een pimpernelblauwtje, vanaf het pad (foto: Kars Veling)Het is van belang dat de mierennesten dicht bij de plant aanwezig zijn, want dan is de vindkans een stuk groter. Hoe meer de vegetatie rondom de plant vertrapt wordt en de grond verdicht, hoe minder geschikt dit is voor die moerassteekmier. Daarom (maar natuurlijk ook al om de plantengroei te sparen!) is het belangrijk dat vlinderliefhebbers en de fotografen op de paden blijven. Ook vanaf het pad is de vlinder prima te zien en als je een beetje geduld hebt, ook te fotograferen.

Dit geldt niet alleen voor het pimpernelblauwtje, maar voor veel meer zeldzame soorten. Ook de vliegplaats van het donker pimpernelblauwtje bij Posterholt is voor een deel (inclusief de essentiele mierenplekken) vertrapt en het leefgebied van spiegeldikkopjes in het Weerterbos laat allemaal paden zien waar deze niet bedoeld zijn. Laten we alstublieft de dieren en planten voorrang geven en als we ze ook nog mooi op de foto kunnen krijgen prima, maar niet ten koste van!

Als iedereen zo, vanaf de paden, geniet van vlinders en ook anderen aanspreekt op hun gedrag, dan kunnen we de komende jaren nog volop genieten van zeldzame en kwetsbare vlinders.