Duinen

Top vijf vakantievogels

Vogelbescherming Nederland
25-JUN-2019 - Bijna vakantie! Oftewel: tijd om de koffers te pakken. Daar horen natuurlijk een verrekijker en een vogelgids in. Nieuwe plekken betekent namelijk kansen op bijzondere vogels. Of toch op zijn minst soorten die we niet dagelijks in de tuin aantreffen. Dit is onze uitermate subjectieve top vijf van vogels die een vakantie in Europa nóg geslaagder kunnen maken.

Zuurstok

Al in de Grevelingen zijn ze te bewonderen, dus erg ver van huis hoeven we tegenwoordig niet meer te gaan voor deze roze waadvogels. Maar om flamingo's in nog grotere groepen te zien, is het zaak verder zuidwaarts af te zakken. Vooral richting de prachtige Camargue in Zuid-Frankrijk, of nog iets verder naar beneden richting Spanje. Ook andere landen rond de Middellandse Zee vormen een prima leefgebied. Met name zoutpannen zijn bij de flamingo erg in trek om te foerageren én te broeden. Hoewel de bijnaam ‘zuurstok’ begrijpelijk is, doen we daarmee de statige, gracieuze vogel tekort. Deze sociale dieren zijn zeker een uitstapje waard.

Flamingo's in de vlucht

Wauw! Een rode wouw

Europa kent een grote verscheidenheid aan fraaie roofvogels, maar ze zijn vaak erg lastig uit elkaar te houden, zeker op grotere hoogte. Maar dankzij zijn opvallende gevorkte staart is de rode wouw nog aardig te onderscheiden. Hoewel het een territoriale vogel is, cirkelen ze soms met tientallen tegelijk boven een maaiveld. Zo’n tafereel kunnen we al aantreffen in de Ardennen. In meerdere landen van Europa komt de rode wouw voor. Vooral Spanje, Frankrijk en Duitsland zijn belangrijke gebieden voor de vogel.

De rode wouw met de karakteristieke vorkstaart

Bijen eten

Een vogel die welhaast tropisch aandoet maar toch ‘gewoon’ in meerdere landen van Europa te vinden is, is de bijeneter. Zelfs in Nederland is inmiddels een handvol broedparen bekend! Wie naar Zuid-, Oost- en Zuidoost-Europa afreist, doet er goed aan telefoondraden goed in de gaten te houden. Vanaf dat soort hogere plaatsen jagen bijeneters op hun prooi, die bestaat uit insecten waaronder ook, het zal niet verbazen, bijen. Een welkome toevoeging aan de turflijst van fraaie soorten.

Bijeneters danken hun naam aan het feit dat ze graag angeldragende insecten eten

Hoep hoep hoep… De hop

Nog zo’n vogel die eigenlijk al eeuwenlang tot de verbeelding spreekt. Door zijn kenmerkende indianentooi is een hop niet te verwarren met enige andere soort. Maar ook als zijn kuif platligt, is een hop goed te herkennen. Zijn kromme snavel, vlinderachtige vlucht en het feit dat de vogel zijn eigen naam roept (hoep hoep hoep), maken de determinatie een stuk eenvoudiger dan bij alle kleine bruine vogels. In Nederland is de hop een schaarse gast, maar in de warme gedeelten van Europa voelt de vogel zich prima thuis.

De hop is zelfs met de kuif omlaag niet te verwarren met een andere vogel

Nachtelijke geluiden: horen is scoren

Als u ’s nachts op een Zuid-Europese camping wakker ligt van een vreemd geluid, kijk dan niet alleen omhoog naar de machtige sterrenhemel, maar leg vooral uw oor te luister.

Tot slot namelijk een vogel die we misschien niet zo snel zien, maar wel kunnen waarnemen. Als zomergast in Zuid- en Oost-Europa is de dwergooruil een vogel die zich goed laat horen. Op een camping in Frankrijk kan de nachtelijke stilte zomaar worden verbroken door het klaaglijke roepje van deze kleine uilensoort. Of is het een vroedmeesterpad? De geluiden van deze twee totaal verschillende dieren zijn nagenoeg gelijk! Goede reden om ‘s nachts eens de tent te verlaten met een zaklamp en op onderzoek uit te gaan.

Een dwergooruil zult u niet zo snel zien, maar de roep is al de moeite waard

Maar als thuisblijver hoef je je zeker niet te verbijten en groen te worden van jaloezie, want het is natuurlijk helemaal niet nodig om de landsgrenzen te overschrijden voor mooie waarnemingen. Ook in eigen land kennen we een mooie rijkdom aan vogels; van kleurrijke soorten als wielewalen en ijsvogels, tot de indrukwekkende vliegende deur: de zeearend. Het devies luidt dan ook: ogen en oren openhouden, waar u deze zomer uw bivak ook maar opslaat!

Tekst: Marc Scheurkogel, Vogelbescherming Nederland