Egel

Natuurjournaal 12 mei 2020

Nature Today
12-MEI-2020 - Wintervlinders en egelliefde.

De liefde van de egel gaat gepaard met veel geblaas en gepuf. Deze geluiden van het paren worden vaak beschreven als het geluid van een oude stoomtrein. Het mannetje heeft blijkbaar veel kabaal nodig om het vrouwtje ervan te overtuigen haar stekels opzij te leggen. Goede kans dat je één dezer avonden kan meegenieten van deze romantische escapades. Het paringsseizoen is weer begonnen en heel monogaam is de mannetjesegel niet. Dat de egel vaak als symbool wordt gekozen tegen seksueel geweld zal wel vooral met de beschermende stekels te maken hebben. Nee betekent bij een vrouwtjesegel ook echt nee.

De rups van de grote wintervlinder wordt nu veel in Nederland gezien

In de winter verschijnen vaak berichten over enorme aantallen vlinders. Nachtvlinders die vaak pas na de eerste nachtvorst uitvliegen. Dit zijn vlinders die bekend staan onder toepasselijke namen als grote of kleine wintervlinder. Toch zijn deze vlinders ook in de warme maand mei volop actief. Niet als vlinder, maar als rups. Terwijl veel planten groen kleuren, doen de rupsen zich te goed aan het verse blad. Je kunt de rupsen nu op veel plekken tegenkomen. Ze zijn belangrijk voer voor de jonge vogels en later een smakelijke vlinder voor in de winter.

Ontdek de natuur in jouw omgeving op NatureToday.nl