Tyto alba. Kerkuil

Natuurjournaal 21 juni 2020

Nature Today
21-JUN-2020 - Kerkuilen vliegen uit en nachtmerrie in bloei.

De eerste kerkuilen zijn uitgevlogen, vanuit een schuur of een speciaal opgehangen nestkast. Sommige uilen zijn later begonnen met broeden. Daar scharrelen de jonge uilskuikens nog door het nest: verwarde hoopjes dons die weinig twijfel overlaten waar het woord uilskuiken vandaan komt. De kuikens voor de lens van De Vogelbescherming moeten nog flink groeien voordat ze uitvliegen. Bekijk hier de live camerabeelden.

Watercrassula, een bloeiende nachtmerrie

Van een klein kruipplantje tot een dikke mat van tientallen centimeters dik. De watercrassula heeft veel verschillende gezichten. De eerste bloemen van dit Australische vijverplantje staan rond deze tijd in bloei en kun je de komende drie maanden nog tegenkomen. Deze ontsnapte tuinplant weet zich ook in natuurgebieden te vestigen; dit gaat snel ten koste van de soortenrijkdom. Voor beheerders een echte nachtmerrie waar je niet snel vanaf komt. Provincie Gelderland en Stichting Bargerveen hebben een brochure uitgebracht hoe je ermee om kunt gaan. Ontdek hier of ze ook bij jou in de buurt zijn gemeld.

Ontdek de natuur in jouw omgeving op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play