Zwartbruine wegmier

Natuurjournaal 13 juli 2020

Nature Today
13-JUL-2020 - Vliegende mieren, vliegende mussen.

Het is zomer. Afgelopen week heeft het veel geregend en nu zijn er weer een paar warme dagen. Dit is hét moment voor vliegende mieren om hun eerste en enige vlucht te maken. Er zijn veel soorten mieren in Nederland en de meeste soorten verlaten op dagen zoals deze ineens vliegend het nest. De mieren die vleugels krijgen, zijn geslachtsrijpe mannetjes en vrouwtjes, die in de lucht paren. Het zijn dus geen jonge mieren die massaal ergens anders heen gaan, zoals wel eens wordt gedacht. Na de paring vallen de mannetjes dood neer, terwijl vrouwtjes (al vliegend) op zoek gaan naar een plek om een nieuwe kolonie te starten. Kijk eens of je dit bijzondere fenomeen ook in je eigen tuin kunt zien!

Heb je de laatste tijd wat onhandig ogende mussen op je schutting gezien? Ze fladderen met hun vleugels en roepen hard om eten. Dit zijn de jongen van het derde nest van de huismus, die net uitgevlogen zijn. De ouders hebben het druk gehad dit broedseizoen, maar zijn bijna klaar om uit te rusten. Ze hoeven alleen de komende weken nog hun jongen te voeren, tot ze echt klaar zijn. Dan kan de huismus zich gaan voorbereiden op de winter.

Jonge huismus wordt gevoerd