Koningseider

Natuurjournaal 13 januari 2021

Nature Today
13-JAN-2021 - Mooie dwaalgast en overwinterende kikkervisjes.

Gisteren schreven we over de eider, een grote zee-eend die in Nederland broedt en overwintert. Maar wist je dat er nog een eidersoort is? Heel af en toe duikt de koningseider op in Nederlandse wateren. Deze eidersoort heeft een groot verspreidingsgebied langs de kust van Noord-Europa, Noord-Azië en Noord-Amerika. Je zult hem hier niet snel zien, maar wie veel geluk heeft, kan zijn fraaie verschijning tussen een groep eiders tegenkomen. Het mannetje heeft een bijzonder mooie tekening; een dwaalgast om naar uit te kijken!

De vroedmeesterpad is een van de weinige Nederlandse amfibieën die nu ook als larve te vinden is. Vroedmeesterpadden kunnen namelijk meerdere keren per jaar eieren leggen. De tijd die een paddenlarve nodig heeft om in een pad te veranderen, is vrij lang, wel vier maanden. Als een vroedmeesterpad laat in het jaar nog eieren legt, kan het zijn dat de larves moeten overwinteren. De metamorfose tot pad vindt dan pas in het volgende jaar plaats. Overwinterende larves kunnen wel elf centimeter lang worden. Dat is best groot, als je bedenkt dat de vroedmeesterpad zelf maar zes centimeter wordt!

Vroedmeesterpad