Waterhoen

Natuurjournaal 11 februari 2021

Nature Today
11-FEB-2021 - Waterhoen in de winter; konijn krijgt alweer eerste jongen.

Het waterhoen is een bekende vogel die iedereen wel herkent, met zijn rode snavel en witte staart. Misschien is het je wel opgevallen dat waterhoenen ook nu gewoon nog te zien zijn. Nederlandse broedvogels trekken weg als de winter echt streng is. Op dit moment zijn de waterhoenen nog te zien, dus of ze nog weg gaan trekken, moet de tijd uitwijzen. Heel veel vogels trekken nu het vriest naar de Biesbosch en andere open wateren, op zoek naar eten. ’s Winters zijn waterhoenen vooral te vinden in het westen en zuidwesten van het land. Je komt ze tegen op het platteland, in moerassen, maar ook in (stads)parken.

Het konijn is er elk jaar weer vroeg bij: de eerste jongen zijn nu geboren. Het dikke pak sneeuw isoleert het nest, dus de jongen krijgen het niet koud. Wel kan de sneeuw ervoor zorgen dat het lastiger voor moederkonijn is om eten te vinden. Hoeveel jongen er overleven, hangt af van het eten dat zij kan vinden. Een vrouwtje krijgt meestal drie tot zeven jongen, die nu nog hulpeloos in het nest liggen. Konijnen worden namelijk blind, doof en kaal geboren. Hun ontwikkeling gaat wel heel snel: over twee weken kunnen ze het nest al verlaten en na drieënhalve week zijn ze helemaal zelfstandig. Tot die tijd kunnen ze nog van moeders zorgen genieten.

Konijn